Koleje Mazowieckie uruchomiły system śledzenia pociągów i informacji pasażerskiej na dwóch liniach: Nasielsk-Sierpc oraz Sierpc-Płock-Kutno. To pilotażowy projekt.
Aby skorzystać z systemu należy na urządzenie mobilne ściągnąć aplikację tropKM. W ten sposób można sprawdzić np. czy pociąg przyjedzie zgodnie z planem - poinformował we wtorek biuro prasowe mazowieckiego urzędu marszałkowskiego. "Stawiamy na innowacyjne rozwiązania, także te technologiczne i organizacyjne. Dziś większość z nas praktycznie nie rozstaje się z telefonem czy tabletem, a możliwość sprawdzenia przez aplikację tropKM, gdzie aktualnie znajduje się nasz pociąg to duże udogodnienie" - podkreślił marszałek Mazowsza Adam Struzik, cytowany w komunikacie informującym o projekcie.
Plany na kolejne linie
Prezes KM Robert Stępień zaznaczył, że uruchomiony z początkiem sierpnia system śledzenia pociągów na liniach kolejowych nr 27 Nasielsk-Sierpc oraz nr 33 Sierpc-Płock-Kutno), a także do wyszukiwarki połączeń wszystkich pociągów tego przewoźnika, to "nowoczesne i bardzo wygodne rozwiązanie dla pasażerów". "Za pomocą kilku kliknięć mogą sprawdzić, gdzie aktualnie znajduje się ich pociąg. System został uruchomiony pilotażowo i przez dwa kolejne miesiące będziemy zbierać opinie i uwagi jego użytkowników. Chcemy rozwijać system informacji pasażerskiej, a ten projekt będzie, mam nadzieję, przykładem dobrej praktyki, którą będziemy kontynuować rozszerzając o kolejne linie obsługiwane przez pociągi Kolei Mazowieckich" – oświadczył Stępień. Jak wyjaśniło w komunikacie biuro prasowe mazowieckiego urzędu marszałkowskiego, zasady działania systemu RUMOBIL są proste: system jest oparty na urządzeniach GPS, a pasażerowie otrzymują dostęp do aplikacji na urządzenia mobilne oraz dostęp do strony www z urządzeń stacjonarnych.
Uwagi do systemu
Podróżni mają też dostęp do interaktywnej mapy, gdzie mogą zobaczyć aktualną pozycję pociągu wraz z informacją o jego numerze, relacji oraz aktualnej prędkości z jaką się porusza - pozycja pociągu jest aktualizowana automatycznie co 15 sekund). System umożliwia jednocześnie określenie wielkości opóźnienia pociągu, jeżeli takie występuje, opis taboru i utrudnień na linii. Dodatkowo istnieje możliwość sprawdzenia aktualnego rozkładu jazdy pociągów. Uwagi dotyczące systemu RUMOBIL, który będzie przez najbliższe dwa miesiące poddawany testom, w tym nieprawidłowości w działaniu aplikacji, można zgłaszać pod adresem rumobil@mazovia.pl. Tam też można przekazywać opinie o infokioskach, które otwarto w budynku starostwa w Sierpcu oraz na dworcu kolejowym w Płocku - służą one pasażerom w uzyskiwaniu informacji przydatnych w podróżach pociągami KM. "Urządzenia wyposażone są w duży ekran dotykowy, tradycyjną klawiaturę umożliwiającą nawigowanie i poruszanie się po wyświetlonej stronie. Posiadają dokładnie te same funkcje i zasadę działania, co aplikacja na urządzenia mobilne" - wyjaśniło biuro prasowe mazowieckiego urzędu marszałkowskiego. Kioski przystosowane są także do obsługi osób niepełnosprawnych, np. poruszających się na wózkach inwalidzkich - czarny guzik, z zaznaczonymi strzałkami "góra – dół", znajdujący się z lewej strony kiosku, umożliwia podnoszenie albo opuszczanie urządzenia w celu dostosowania do ergonomicznej pracy przez użytkownika.
ZOBACZ TEŻ MATERIAŁY DOTYCZĄCE REMONTÓW KOLEJOWYCH:
PAP/ran/mś
Źródło zdjęcia głównego: KM