Po uruchomieniu II linii metra - co może nastąpić jeszcze w marcu - poważne zmiany dotkną także komunikację naziemną. ZTM ujawnił szczegóły modyfikacji w rozkładach autobusów i tramwajów. Wiemy też, że w okolicach Stadionu Narodowego powstanie węzeł przesiadkowy.
W piątek urzędnicy pochwalili się, że II linia metra ma już komplet pozwoleń na użytkowanie. Zastrzegli jednak, że aby pociągi między Dworcem Wileńskim a rondem Daszyńskiego zaczęły wozić pasażerów, muszą jeszcze bezawaryjnie wyjeździć 5 tysięcy kilometrów. Szacuje się, że zajmie to do dwóch tygodni.
Uruchomienie podziemnej kolejki oznacza, także zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów.
- Ostateczny projekt zmian został wypracowany w wyniku konsultacji społecznych, które odbywały się w maju i czerwcu ubiegłego roku. W tym czasie ZTM zorganizował m.in. czat internetowy z dyrektorem Wiesławem Witkiem. Odbyło się również dziesięć otwartych spotkań z mieszkańcami. Uwagi odnośnie projektu były również przekazywane drogą elektroniczną – mówi Igor Krajnow, rzecznik ZTM.
Kilka nowych linii
Efektem jest precyzyjny plan działań, który wejdzie w życie po uruchomieniu metra. Zakłada on powstanie nowej linii dowozowej 202 kursującej z Gocławka przez Szaserów, Mińską i Lubelską do stacji metra Stadion.
Nowa linia E-5 połączy Jelonki ze stacją metra Rondo Daszyńskiego. Będzie kursować Górczewską, Lazurową, Wolską, Kasparzaka i Prostą co 8-10 minut w szczycie.
Powstanie także linia 155, która pojedzie z Koła na plac Zawiszy. "Głównym jej zadaniem będzie dowóz mieszkańców Koła do stacji podziemnej kolei. Ponadto zastąpi na Woli wycofaną stamtąd linię 159 " – informuje ZTM.
Kolejna nowa linia to ekspresowa E-3, której zapewni połączenie osiedla Targówek z II linią metra. Linia będzie kursowała jednokierunkowo co 10 minut. Rano będzie tylko dowoziła pasażerów do Dworca Wileńskiego a popołudniu będzie jeździła tylko z Dworca Wileńskiego na Targówek. Na trasie będzie miała tylko 6 przystanków: Pratulińska, Handlowa, DKS Targówek, Witebska, Myszkowska i Piotra Skargi.
Do dworca Wileńskiego dojadą także autobusy oznaczone symbolem E-7. Wyruszą z ul. Zaułek na Białołęce, by pojechać ulicami Berensona, Skarbka z Gór, Magiczną, Głębocką, św. Wincentego, Kondratowicza, Młodzieńczą, Radzymińską i al. Solidarności. "Będzie to linia jednokierunkowa. Rano będzie jeździła tylko w kierunku stacji metra a po południu w kierunku osiedla. Linia będzie się zatrzymywała wyłącznie na przystankach: Kąty Grodziskie, Skarbka z Gór, Os. Derby VI, Os. Derby III, Os. Derby i Jesiennych Liści" – podaje ZTM.
Skorygowane trasy
412 będzie linią "wydzieloną" z linii 512, której zadaniem będzie wzmocnienie dojazdu z Zacisza do stacji metra Dworzec Wileński. Linia będzie kursowała tylko w jednym kierunku – z Zacisza do Dworca Wileńskiego i tylko w godzinach porannego szczytu.
Linia 159 zostanie wycofana z korkującego się odcinka ul. Towarowej i skierowana od strony Siekierek przez Dw. Zachodni do pętli przy centrum handlowym Blue City. "Pozwoli to na uatrakcyjnienie komunikacji na ciągu ul. Koszykowej i połączenia z Dolnym Mokotowem poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania linii" – przekonuje ZTM.
Autobusy z numerem 512 zostaną skierowane ul. Targową i południowym odcinkiem ul. Jagiellońskiej do stacji metra przy Stadionie Narodowy. "To rozwiązanie, spełni także postulaty mieszkańców Starej Pragi o uruchomienie połączenia lokalnego" – przekonuje ZTM.
Skorygowana zostanie trasa linii 174 w Śródmieściu. Zostanie wycofana z okolic Zachęty i pojedzie al. Jana Pawła II, Świętokrzyską do E. Plater.
Linia 338 pojedzie przez ul. Dąbrowszczaków i będzie kursowała także przez cały dzień co pozwoli na zapewnienie połączenia Targówka Przemysłowego i Szmulowizny z II linią metra.
Pojazdy z tabliczką 527 dotrą do pętli Esperanto w związku z likwidacją pętli na pl. Bankowym.
Linie 718, 738 i 805 wrócą na swoją trasę sprzed rozpoczęcia budowy metra, czyli al. Solidarności, Targową i Kijowską. Ponadto linie 105, 160 będą kursowały rzadziej niż dziś.
Węzeł przy stadionie
ZTM wprowadza także korekty do w trasach objazdowych linii wycofanych z zamkniętego mostu Łazienkowskiego i skierowanych na most Poniatowskiego. Część z tych linii kończy swoje trasy przy Dworcu Centralnym. Po otwarciu II linii metra tak długa trasa nie będzie uzasadniona, bo przy Stadionie Narodowym będzie można przesiąść się do podziemnej kolejki i po kilku minutach zameldować się w centrum.
Dlatego właśnie tam powstanie węzeł przesiadkowy. Dotrą do niego linie 151, 411 i 502 ze Starej Miłosny, nowa E-1 z Gocławia, 514. Ponadto linia 143 skończy bieg na rondzie Wiatraczna.
ZTM uruchomi też linia, które dotrą do stacji metra Politechnika z zachodu. Będą to:
- 382 z Dworca Zachodniego, przez Al. Jerozolimskie, Grzymały-Sokołowskiego, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej i Waryńskiego. - 423 z Bemowa ulicami: Radiową, Powstańców Śląskich, Górczewską, al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi, Grzymały-Sokołowskiego, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej i Waryńskiego.
Zobacz przejazd II linią metra:
b/r