Testy organizowane przez PKP Intercity i PKP TLK trwają od poniedziałku. Na czym polegają? Pociąg ciągnięty przez lokomotywę typu "Husarz" jeździ po wyremontowanym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej Psary - Zawiercie.
"Husarz" może osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Testowana lokomotywa została wyposażona w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem), dzięki któremu może kontaktować się z urządzeniami przytorowymi i generować wiele informacji, np. na temat maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku.
System ostrzeże maszynistę
System kontroluje również reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i reaguje np. w przypadku zignorowania sygnału "stój", co pomaga podwyższyć bezpieczeństwo jazdy. Przy prędkościach wyższych niż 160 km/h maszynista nie jest w stanie samodzielnie wyłapać wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie. Dzięki ETCS komunikaty o ruchu wyświetlane są na pulpicie sterowniczym lokomotywy.
- Wdrażanie ETCS jest spójne z modernizacją linii kolejowych. Już teraz, na wybranych odcinkach pociągi mogą jeździć do 160 km/h. Po uruchomieniu systemu możliwe będzie podróżowanie z prędkością do 200 km/h, a w przypadku ostatnio zakupionych składów zespołowych 220 km/h. System wpłynie przede wszystkim na zwiększenie bezpieczeństwa, ale również na skrócenie czasu jazdy pociągów - podkreśla Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
"Dwusetką" po CMK za trzy lata
ETCS docelowo ma być wdrożony na wszystkich liniach magistralnych w Polsce. Specjalne urządzenia muszą zostać zainstalowane zarówno na trasach, jak i w lokomotywach. Koleje planują oddawanie do eksploatacji wyposażenia średnio 300 kilometrów dwutorowej linii rocznie.
Jak informuje "Gazeta Stołeczna", na ponad jednej trzeciej linii Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi zaczną na stałe jeździć z prędkością 200 km/godz. na przełomie 2012 i 2013 r. Na całej linii będzie to możliwe na przełomie 2014 i 2015 r. Zamówione przez PKP InterCity składy Pendolino będą mogły osiągnąć nawet 220 km/godz.
Według szacunków za trzy lata klasyczny skład (lokomotywa z wagonami) z Warszawy do Katowic będzie jechał 2 godz. 10 min, a do Krakowa - 2 godz. 15 min. Skład Pendolino ma zaś jechać dwie godziny - pisze "Stołeczna".
js/mz