O 18 procent spadła w tym roku liczba kradzieży kieszonkowych - podaje policja. Ale mundurowi przypominają też, że okres przedświątecznych zakupów to dla złodziei czas żniw. Akcją "Nie daj się oskubać" zwraca na to uwagę również ZTM. Złodzieje kradną w autobusach, w centrach handlowych, a nawet w barach mlecznych. Zobaczcie jak.
Wystarczy chwila nieuwagi, tłok - prawdziwy lub wywołany sztucznie - i z kieszeni czy torby znika portfel lub telefon. Albo 10 000 złotych, jak w przypadku mężczyzny, który wpadł na posiłek do jednego z warszawskich barów mlecznych.
- Złodziej zarzucił swoją kurtkę na jego i z kieszeni wyciągnął gotówkę. To było ok. 10 000 zł - pokazuje nagranie Tomasz Nowak z wydziału wywiadowczo-patrolowego komendy stołecznej.
Na innym filmie widać złodzieja, który wyciąga z kieszeni spodni swojej ofiary telefon komórkowy. Z kolei w jednym z centrum handlowych kamera uchwyciła moment, gdy złodziejka wyciągnęła coś z torby klientki zajętej przymierzaniem ubrań.
Kradzieży coraz mniej
- Mimo tych zdarzeń, tym roku odnotowaliśmy o 18 proc. mniej kradzieży kieszonkowych, w porównaniu z zeszłym - pociesza policjant.
Jak dodaje, do 13 grudnia było ich 1562. Najwięcej w autobusach; 625. W tramwajach 324, a w metrze 64. Na lotnisku było 7 zgłoszeń, w restauracjach 70, a w centrach handlowych 187.
Kieszonkowcy w obiektywie monitoringu
Nie daj się oskubać
Na to, że czas Świąt to okres wzmożonej aktywności kieszonkowców, zwraca też uwagę ZTM. "Nie daj się oskubać"- to hasło tegorocznej kampanii Zarządu Transportu Miejskiego, który uczy, jak skutecznie utrudnić "pracę" kieszonkowym złodziejom.
ZTM uczy, jak skutecznie utrudnić "pracę" kieszonkowym złodziejom
Jak się ustrzec przed kradzieżą:- zamkniętą torbę trzymaj zawsze przed sobą;- noś przy sobie tylko niezbędną gotówkę;- nie pokazuj zawartości portfela;- nie noś portfela w tylnych kieszeniach spodni;- nie noś portfela w zewnętrznych kieszeniach ubrania.- Plakaty z poradami jak uniknąć kradzieży oraz spoty pojawiły się w autobusach, tramwajach, metrze i Szybkiej Kolei Miejskiej - poinformowała Magdalena Potocka z ZTM.Jak dodała, spoty wyświetlane są na monitorach w pojazdach komunikacji oraz na ekranach, na stacjach metra. Akcja potrwa do 24 grudnia.
ło/r