Arriva wycofała we wtorek z warszawskich ulic autobusy tureckiej marki Otokar. Jak przekazał Zarząd Transportu Miejskiego, powodem była usterka w kilku pojazdach. Dla bezpieczeństwa uziemiono jednak wszystkie. Zastąpiły je rezerwowe autobusy przewoźnika.
- Operator zgłosił nam wczoraj, że z powodu usterki technicznej w kilku egzemplarzach od dziś z całego kontraktu wycofuje je wszystkie w celu kontroli bezpieczeństwa prowadzonych przewozów – przekazał nam rzecznik ZTM Tomasz Kunert. Dodał, że od wtorku na ulice nie wyjechało łącznie 28 autobusów marki Otokar.
Jednocześnie zapewnił, że nie powoduje to utrudnień w komunikacji miejskiej. - Na trasy, które obsługiwały, zostały wezwane autobusy innych operatorów, ale także Arrivy, która w taborze ma oczywiście rezerwę – wyjaśnił rzecznik ZTM.
Powracający błąd w oprogramowaniu
Do usterki odniósł się także sam przewoźnik. Rzeczniczka Arrivy Joanna Parzniewska przekazała nam, że chodzi o 9-metrowe autobusy, a spółka, wycofując je, kierowała się "dbałością o bezpieczeństwo pasażerów i dążeniem do zapewnienia najwyższego poziomu świadczonych usług".
"Podjęliśmy decyzję o chwilowym wycofaniu z użytkowania 9-metrowych autobusów miejskich, ze względu na ujawniony błąd oprogramowania" – napisała w oświadczeniu.
"Pojazdy nadal są objęte gwarancją producenta. Rekomendowana przez niego aktualizacja oprogramowania i kolejne działania nie przyniosły oczekiwanego rezultatu. W związku z tym, zażądaliśmy od dostawcy usunięcia występującego błędu i przywrócenia pełnej sprawności technicznej autobusów" – czytamy dalej.
Pomimo tego, że błąd wystąpił w kilku autobusach, zdecydowała się na wyłączenie wszystkich tego typu pojazdów z użytkowania. "Co istotne dla naszych pasażerów - sytuacja ta nie wpłynęła na obsługę rozkładu jazdy, którego realizacja odbywa się bez zakłóceń" – zapewniała spółka.
Całkowite wyłączenie otokarów Arriva tłumaczy jako "zdecydowany, natychmiastowy krok i daleko idącą ostrożność".
Wożą od 2018 roku na kilku liniach
Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, otokary zadebiutowały w stolicy pod koniec 2018 roku. Kursują na trasach linii 119, 152, 211, 227, 262 i 334. Otokar Vectio C ma dziewięć metrów długości i posiada 25 miejsc siedzących. Dodatkowo może zabrać 34 pasażerów stojących. Są niskowejściowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków oraz urządzenia lokalizacyjne i zliczające pasażerów. Na zewnętrznych wyświetlaczach elektronicznych informacje o numerze linii i kierunku jazdy podawane będą przy użyciu białej czcionki – lepiej widocznej dla osób niedowidzących.
Za obsługę linii, na których jeżdżą autobusy, odpowiada firma Arriva. Zarząd Transportu Miejskiego podpisał z nią umowę 28 maja 2018 roku. Kontrakt jest ośmioletni, opiewa na 135 milionów złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZTM