Stołeczny ratusz pochwalił się postępami w budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra. - Na Targówku i Bródnie zakończyliśmy drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych. Za to na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów - nabierają docelowych kształtów – zapewniają urzędnicy.
- W tym tygodniu tarcza TBM Anna przebiła się do szybu przy stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na Targówku i Bródnie. Docelowych kształtów nabierają też przyszłe stacje, gotowa jest konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza. Dużo dzieje się również na odcinku bemowskim - kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi, powstają docelowe słupy i antresole stacyjne – powiedział na konferencji prasowej Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
Postępy na Bródnie i Zaciszu
Najbardziej zaawansowane prace, jak przekonują urzędnicy, toczą się na stacji Kondratowicza. Gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej. Na stacji Bródno, która będzie największą stacją II linii, widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych. Na najmniejszej stacji - Zacisze - ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji.
Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji.
Postępy na Bemowie
"Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra - Bemowo i Ulrychów – również nabierają docelowych kształtów" – relacjonują urzędnicy. Trwa zbrojenie wyjść z poziomu -1 na powierzchnię. Powstaje też podbudowa pod betonowe stopnie schodów. W miejscach, w których planowane są przyszłe zejścia na perony, szykowana jest konstrukcja dla biegów schodów ruchomych i zbrojenie dla schodów stałych. Niemal gotowe są już platformy peronowe. Pod nimi powstają szyny kablowe pod przyszłe kilometry kabli.
Trwają tez prace w tunelach. Sprawdzanie i uszczelnianie połączeń pomiędzy pierścieniami oraz wyrównywanie, czyszczenie i przygotowywanie podstawy tunelu dla podbudowy torowiska. - Chcemy, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 roku. Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza.
Nowe stacje
Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: "Zacisze" pod Figara w pobliżu skrzyżowania z Codzienną, "Kondratowicza" przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz "Bródno" przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie.
Z kolei na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: "Ulrychów" - położonej w ciągu Górczewskiej - i "Bemowo" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją Bemowo będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra.
Źródło: tvnwarszawa.pl