Zużywają mało energii, nie męczą oczu, nie wyświetlają reklam. Warszawa testuje e-papierowe rozkłady

Tramwajarze testują kolejne e-papierowe rozkłady
Tramwajarze testują kolejne e-papierowe rozkłady
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie testują pierwsze w Polsce, e-papierowe rozkłady. Tramwajarze zachwalają nowe rozwiązanie jako energooszczędne i przyjazne dla pasażerów.

W stolicy działa na razie sześć e-papierowych rozkładów jazdy. Pierwsze dwa zostały zamontowane na przystankach przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Kolejne znalazły się w przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na przystanku Dworzec Gdański.

- Każdy z nich składa się z dwóch części - na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę jaką widzimy od lat na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja - za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności - wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. - Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund - dodał.

Jak działa elektroniczny rozkład?

Rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane centralnie, są podłączone do sieci. Nie trzeba odwiedzać przystanków, naklejać i wymieniać wcześniej wydrukowanych kartek, co zajmuje czas i angażuje wielu pracowników. Druga część tablicy, gdzie wyświetlają się kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS.

- Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. System informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju - przekazał Dutkiewicz.

Tylko informacja, żadnych reklam

Technologia e-papieru, w odróżnieniu od zwykłych monitorów, zużywa bardzo mało energii. Baterie pozwalają na pracę bez zasilania nawet przez siedem dni. Ponieważ nie świecą, nie męczą wzroku. W nowych rozkładach nie ma też żadnych reklam, są one czystą informacją. - I to jest kolejna zaleta, gdy jesteśmy bezustannie zalewani niepotrzebnymi treściami - zaznaczył rzecznik.

Tramwajarze przez kilka miesięcy będą sprawdzać, jak działają same wyświetlacze. Będą też weryfikowali wraz z Zarządem Transportu Miejskiego, co zmienia rezygnacja z tradycyjnych rozkładów, jak to wpływa na finanse i sposób pracy pracowników. 

Informowaliśmy o nowych tramwajach dla stolicy:

Nowe tramwaje dla Warszawy

20210630_151643
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Wnętrze nowego tramwaju Hyundai
Wnętrze nowego tramwaju Hyundai
Teraz oglądasz
Nowe tramwaje dla Warszawy
Nowe tramwaje dla Warszawy
Teraz oglądasz
Unboxing tramwajów od koreańskiego dostawcy
Unboxing tramwajów od koreańskiego dostawcy
Teraz oglądasz
Czytaj także: