Przygotuj się na:

AWARYJNA NAPRAWA NA PIASTÓW ŚLĄSKICH

Drogowcy w trybie awaryjnym naprawią nawierzchnię ulicy Piastów Śląskich od Żołnierzy Wyklętych do Powstańców Śląskich. Ulica zostanie zamknięta dla ruchu, co oznacza utrudnienia dla kierowców i pasażerów.

TVN Warszawa | Białołęka

Wielki garaż na 150 tramwajów. Wykonawca zajezdni Annopol wybrany

TVN Warszawa | Białołęka

Autor:
katke/b
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Tak ma wyglądać zajezdnia tramwajowa Annopol
Tramwaje WarszawskieTak ma wyglądać zajezdnia tramwajowa Annopol

"Jest wybrany wykonawca nowej zajezdni w Warszawie. Zajezdnia będzie inteligentna i przyjazna klimatowi" - poinformował rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.

Tramwaje Warszawskie podają, że wykonawcą zajezdni Annopol na Białołęce będzie konsorcjum firm ZUE SA i Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Jego oferta opiewała na 665 milionów złotych. Tramwajarze zapewniają, że będzie to najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce.

Jak przypomina portal transport-publiczny.pl, w czerwcu oferty przedstawiły cztery firmy a oferty rozciągały się w przedziale od 805,4 miliona złotych do 1,344 miliarda złotych brutto. Wszystkie były grubo powyżej budżetu określonego na 406 milionów złotych. W przetargu przewidziano jednak końcową aukcję elektroniczną. "Na prowadzenie wysunęła się krakowska firma ZUE, która do współpracy wzięła turecką firmę Yoruk Yapi Insaat – nowego gracza na polskim rynku. Konsorcjum zeszło z ceny 808 mln zł do 655,1 mln zł brutto" - podał portal. A tramwajarze zdecydowali się dołożyć 150 milionów złotych.

Będzie tu nocować 150 tramwajów

Zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopdłogowe tramwaje firmy Hyundai. W hali znajdzie się miejsce na lakiernię, myjnię i tokarkę podtorową. Długość wszystkich torów w tym miejscu przekroczy 14 kilometrów.

Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać.

Technologie a oszczędność

"Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu" - czytamy w komunikacie TW. Tramwajarze oszacowali, że oszczędności wynikające ze zautomatyzowania różnych czynności w zajezdni pozwolą oszczędzić w ciągu 10 lat około 10 milionów złotych (tyle mniej więcej kosztuje system).

Ma być ekologicznie

Spółka chwali się, że w dużym stopniu zajezdnia będzie zasilana z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy zaczną się jeszcze w styczniu.

Autor:katke/b

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie

Pozostałe wiadomości