Rozumienie tekstu pisanego oraz tekstu odtworzonego z nagrania - takie zadania znalazły się w testach z języków obcych na poziomie podstawowym, rozwiązywanych przez uczniów III klas gimnazjów w środę, w ostatnim dniu obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego.
Zobacz arkusze egzaminacyjne z języków obcych (poziom podstawowy):
JĘZYK ANGIELSKI
JĘZYK FRANCUSKI
JĘZYK HISZPAŃSKI
JĘZYK NIEMIECKI
JĘZYK ROSYJSKI
JĘZYK WŁOSKI
Egzamin z języka obcego
Jak poinformował dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik środowy egzamin przebiegł spokojnie, tylko w jednej szkole rozpoczął się z opóźnieniem wynikającym z braku prądu.
Egzamin z języka obcego przeprowadzany jest na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Najpierw o godzinie 9. rozpoczął się test na poziomie podstawowym. Na rozwiązanie zadań uczniowie mieli 60 minut (dyslektycy 80 minut). Do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym ma obowiązek przystąpić każdy gimnazjalista.
Egzamin na poziomie rozszerzonym zdawała tylko część uczniów - ci, którzy w gimnazjum kontynuują naukę danego, wybranego języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej. Gimnazjaliści mogli wybierać spośród sześciu języków obcych. Najwięcej z nich pisało test z języka angielskiego.
Z czym się mierzyli?
Gimnazjaliści, niezależnie od tego, jaki język obcy wybrali na egzaminie, mieli na poziomie podstawowym do rozwiązania 11 zadań. Wszystkie były zadaniami zamkniętymi - uczeń musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu. Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów. Większość z nich stanowiły dialogi. Na przykład uczniowie zdający angielski wysłuchali m.in. rozmowy telefonicznej na temat korków ulicznych i jazdy na lotnisko, rozmowy na temat przygotowań do obiadu, czy podziękowania za zaproszenie. Zdający egzamin z niemieckiego wysłuchali m.in. rozmów na temat tego, jaki prezent kupić babci na urodziny i najlepszych sposobów na stres przed egzaminem oraz mężczyzny składającego zamówienie u kelnerki, a zdający egzamin z rosyjskiego - m.in. relacji z podróży samolotem. Zadania odnosiły się także do zamieszczonych w tekście krótkich tekstów, m.in. ogłoszeń, reklam, emaili i sms-ów. Wśród zadań na poziomie podstawowym były też pytania sprawdzające znajomość podstawowych zwrotów, na przykład: "Kolega wrócił z wakacji. Zapytaj go o wrażenia.A. How was your holiday? B. How would you spend your holiday? C. How did you come back from your holiday?" lub "Powitaj gości, którzy Cię odwiedzają. A. Herzliche Gruesse. B. Herzlich willkommen. C.Herzlichen Dank". Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do niego w tym tygodniu, to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 3 czerwca.
Zobacz arkusze egzaminacyjne z języków obcych (poziom rozszerzony):
JĘZYK ANGIELSKI
JĘZYK FRANCUSKI
JĘZYK HISZPAŃSKI
JĘZYK NIEMIECKI
JĘZYK ROSYJSKI
JĘZYK WŁOSKI
Autor: js,pk/kk / Źródło: PAP