Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka

Prace na wawerskim odcinku

Prace na wawerskim odcinku
Postęp na budowie POW
Źródło: GDDKiA

Budują tunel, wiadukty, most. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała najnowsze zdjęcia z budowy Południowej Obwodnicy Warszawy.  Budowa ma zakończyć się w 2020 roku.

Budowa POW podzielona jest na trzy odcinki. Najdłuższy( C )- ciągnie się od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego i ma 7,5 kilometra.

Odcinek B - z mostem na Wiśle - jest o kilometr krótszy. Prowadzi od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej. Najkrótszy (4,6 km), za to zdecydowanie najbardziej skomplikowany w konstrukcji, jest odcinek A. To z powodu budowy tunelu na Ursynowie, który na dodatek będzie przechodził pod tunelem metra.

Ten fragment POW będzie wiódł od Przyczółkowej do węzła Puławska, gdzie droga połączy się z istniejącą już S2.

Prace na wszystkich odcinkach rozpoczęły się w 2017 roku, choć w różnych miesiącach. Co dzieje się na placu budowy ponad dwa lata po rozpoczęciu prac? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała najnowsze zdjęcia z placu budowy.

Odcinek A

Na Ursynowie odcinek POW z dwoma węzłami drogowymi - Ursynów Zachód i Ursynów Wschód buduje firma Astaldi.

Droga będzie miała po 14,5 metra szerokości w każdą ze stron. Przewidziane są po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra. Na tym odcinku będzie dziewięć wiaduktów.

Odcinek B

Za Ursynowem droga poprowadzi południową częścią Wilanowa z wiaduktami nad ulicą Ledóchowskiej i aleją Rzeczypospolitej (przedłużenie tych dwóch ulic za trasę S2 na południe, w stronę Konstancina, jest na razie w planach) do węzła Przyczółkowa, gdzie będzie można zjechać z trasy w stronę Konstancina-Jeziorny lub Wilanowa.

To w tym miejscu zaczyna się odcinek B budowy prowadzący przez nowy most na Wiśle do Wału Miedzeszyńskiego.

Za tę część inwestycji odpowiedzialne jest konsorcjum Gülermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Projekt POW zakłada tu, oprócz węzła Przyczółkowa, budowę drugiego, którym zjedziemy na Wał Miedzeszyński. Na tym odcinku droga będzie dwujezdniowa (po 14 metrów), z czterema pasami w każdym kierunku.

Nie będzie tu pasów awaryjnych. Przewidziano też budowę siedmiu wiaduktów, trzech kładek pieszo-rowerowych, dwóch przejść dla zwierząt i sześciu przepustów (mogą nimi przepływać cieki wodne, wykonawca może też w nich umieścić urządzenia techniczne w nasypie drogi - red.). Most biegnący przez Wisłę będzie się składał z dwóch niezależnych obiektów pod każdą z jedni.

Odcinek C

Odcinek C między Wałem Miedzeszyńskim a węzłem Lubelska buduje WARBUD S.A. Biegnie on przez łąki i pola, a następnie w wannie szczelnej, czyli tunelu bez sufitu (pod Patriotów i linią kolejową). Później droga wchodzi na tereny leśne, gdzie znajdują się estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Na końcu znajduje się węzeł Lubelska, który ma połączyć S2 z planowaną autostradą A2 i trasą S17.

Na tym odcinku powstanie węzeł Patriotów i 10 wiaduktów. Droga będzie miała dwie jezdnie z trzema pasami ruchu i pasami awaryjnymi. W sumie w obu kierunkach będzie miała szerokość 13 metrów.

Tak ursynowski odcinek wyglądał rok temu:

Z powietrza zerkamy do tunelu. Dronem nad budową POW

Z powietrza zerkamy do tunelu. Dronem nad budową POW

Źródło: zdjęcia A. Węgrzynowicz, montaż M. Chłopaś
Dronem nad POW przez Ursynów część I
Dronem nad POW przez Ursynów część I
Teraz oglądasz
Dronem nad POW przez Ursynów część II
Dronem nad POW przez Ursynów część II
Teraz oglądasz
Dronem nad POW przez Ursynów część III
Dronem nad POW przez Ursynów część III
Teraz oglądasz
Dronem nad POW przez Ursynów - cała trasa
Dronem nad POW przez Ursynów - cała trasa
Teraz oglądasz
Czytaj także: