"To oczywiście cel - samorządy mogą poszerzyć listę pojazdów uprawnionych do poruszania się po SCT, uwzględniając np. samochody spalinowe spełniające wybrane normy emisji spalin. Tak dzieje się w Warszawie i Krakowie. W stolicy SCT będą wprowadzane etapami. Pierwszy z pięciu wejdzie w życie w lipcu 2024 r. SCT obejmie całe dzielnice: Śródmieście, Żoliborz i Pragę-Północ, prawie całą Ochotę i Pragę-Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli. Później, co dwa lata, będą rosnąć wymagania dotyczące emisji spalin" - czytamy.
Jak podaje "PB", "Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar obliczył, ile aut zarejestrowanych w Warszawie i w tzw. obwarzanku (powiaty wokół stolicy) zostanie w lipcu 2024 r. wykluczonych z ruchu w SCT". "W Warszawie i powiatach ościennych zarejestrowanych jest (stan na koniec 2022 r.) ponad 1,98 mln osobowych aut z silnikami benzynowymi i diesli, z czego tylko w Warszawie nieco ponad 1,2 mln. W pierwszym etapie do SCT nie będzie mogło wjechać ponad 206,5 tys. aut, czyli 10,4 proc. parku Warszawy i tzw. obwarzanka. W przypadku stolicy chodzi o prawie 92,4 tys. aut, czyli 7,6 proc. stołecznego parku" - informuje.
Dziennik zwraca uwagę, że "w praktyce wykluczeń będzie znacznie mniej, bo przewiduje się wiele wyjątków". "Na pierwszych dwóch etapach wprowadzenia SCT mieszkańcy dzielnic nią objętych (pod warunkiem odprowadzania podatków w Warszawie) będą zwolnieni ze spełnienia tych wymagań - zaczną ich obowiązywać od stycznia 2028 r.). Ponadto ma być wprowadzony wyjątek dla seniorów oraz m.in. służb, pojazdów osób niepełnosprawnych, autobusów wycieczkowych, aut zabytkowych oraz specjalnych" - podkreśla.
Zmiany wdrażane etapami
Nowy projekt SCT zakłada dodatkowy czas na przygotowanie się do obowiązujących wymogów dla mieszkańców tych obszarów. "Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata" - wyjaśniają urzędnicy.
Natomiast pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Zatem od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
Kto dostanie więcej czasu?
W jaki sposób są definiowani mieszkańcy strefy, których nowe zasady będą obowiązywać dopiero za ponad cztery lata? Czy będzie decydować miejsce rejestracji pojazdu, a może adres właściciela? Z tymi pytaniami zwróciliśmy się do stołecznego ratusza.
Jak wyjaśnia Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym m. st. Warszawy, aby móc wjeżdżać do SCT starym samochodem po 1 lipca 2024 roku konieczne jest spełnienie łącznie trzech warunków.
- Data ostatniej rejestracji pojazdu jest wcześniejsza niż 1 stycznia 2024 roku, z wyłączeniem zmiany tablic rejestracyjnych niewynikającej z przeniesienia własności pojazdu lub z wyłączeniem zmiany danych właściciela pojazdu w pozycji C dowodu rejestracyjnego, będącej konsekwencją przewłaszczenia po zakończeniu umowy kredytu lub umowy leasingu obowiązującej od daty wcześniejszej niż 1 stycznia 2024 roku - wyjaśnił Dombi.
Ponadto, wymieniony w pozycji C dowodu rejestracyjnego "właściciel, przynajmniej jeden ze współwłaścicieli lub osoba posiadająca samochód z tytułu umowy leasingu lub umowy kredytu, zameldowana jest na pobyt stały lub czasowy pod adresem znajdującym się na obszarze strefy".
Rozliczanie podatków trzeba udokumentować
Ostatnim warunkiem jest to, że pojazd jest własnością, współwłasnością, lub pozostaje w użyciu na podstawie odpłatnej czynności cywilno-prawnej lub umowy użyczenia osoby, która w roku poprzedzającym kontrolę rozliczała w Warszawie podatek dochodowy PIT lub CIT. Jak wylicza Dombi, to powinno być udowodnione jednym z trzech dokumentów: - pierwszej strony zeznania podatkowego PIT lub CIT za rok poprzedni poświadczonej przez właściwy urząd skarbowy w Warszawie; - w przypadku rozliczenia podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej wydruku pierwszej strony zeznania PIT lub CIT za rok poprzedni z wygenerowanym numerem dokumentu, zgodnym z identyfikatorem dokumentu Urzędowego Potwierdzenia Odbioru oraz wydruku UPO; - zaświadczenia wydanego przez urząd skarbowy, potwierdzającego złożenie zeznania PIT lub CIT za rok poprzedni, w którym wskazano m. st. Warszawę, jako miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak informowaliśmy, w projekcie wprowadzono wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), którzy przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami pojazdów. Po spełnieniu określonych warunków będą oni zwolnieni bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach strefy.
SCT w siedmiu dzielnicach - mapa
Według nowych założeń SCT obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza strefą pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (bez Olszynki Grochowskiej, niezamieszkałego obszaru PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (bez Sadyby, Stegien, Augustówki i części Służewca) oraz mniej więcej połowę obszaru Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Temat uchwalenia nowego projektu Strefy Czystego Transportu ma znaleźć się w porządku obrad sesji Rady Warszawy zaplanowanej na 7 grudnia.
Autorka/Autor: dg/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl/PAP/Puls Biznesu
Źródło zdjęcia głównego: TVN24