Strefa płatnego parkowania będzie obowiązywać na Żoliborzu i Ochocie od 15 listopada 2021 roku.
SPPN na Żoliborzu
Łączna długość ulic włączanych do strefy na Żoliborzu to około 59 kilometrów. ZDM wyznaczy na nich około 4,7 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych. Niektóre będą przeznaczone tylko dla mieszkańców - to miejsca (za znakiem B-35) oraz strefy (za znakiem B-39) z zakazem postoju, który nie będzie dotyczył tylko posiadaczy odpowiedniego identyfikatora, przysługującego mieszkańcom najbliższej okolicy. Jak wyjaśniają drogowcy, są one wprowadzane tam, gdzie niemożliwe jest wyznaczenie pełnowymiarowych - w rozumieniu przepisów - stanowisk postojowych, co jest warunkiem koniecznym do poboru opłat. Łącznie na Żoliborzu będzie na nich ponad 1,1 tysięcy dodatkowych miejsc dla samochodów mieszkańców.
Na Żoliborzu strefa płatnego parkowania obejmie 121 ulic, alej i placów mających status drogi publicznej. To zdecydowana większość ulic, lecz nie wszystkie. Drogowcy przypominają, że zgodnie z przepisami strefa nie jest wprowadzana na drogach wewnętrznych, terenach osiedlowych i terenach prywatnych. Za organizację ruchu i parkowania na takich obszarach odpowiadają ich zarządcy.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>
Nowe ulice jednokierunkowe na Żoliborzu
Obecnie na Żoliborzu są 44 odcinki ulic jednokierunkowych (jedna ulica może mieć kilka odcinków). "W ramach wprowadzania strefy na ponad 30 ulicach pojawi się kolejnych 70 takich odcinków. Celem zmian w organizacji ruchu jest zwiększenie liczby legalnych miejsc postojowych" - podaje ZDM.
Wprowadzanie strefy płatnego parkowania niesie też ze sobą obowiązek wykonania nowych projektów organizacji ruchu dla praktycznie wszystkich ulic, które mają być nią objęte. "Na części z nich są to kosmetyczne poprawki. Na niektórych wprowadzamy jednak szerzej zakrojone zmiany w organizacji ruchu. Zupełnie nowe miejsca postojowe w dużej liczbie zostaną wyznaczone między innymi na odcinkach ulic Broniewskiego, Słowackiego, Mickiewicza, Krasińskiego i Krajewskiego. W ten sposób przybędzie co najmniej 200 nowych" - wyliczają drogowcy.
I dodają, że na wielu lokalnych uliczkach parkowanie zostanie w części lub całości przeniesione na jezdnię, uwalniając przestrzeń na chodnikach dla pieszych.
Lista ulic lub ich odcinków, które w ramach wprowadzenia strefy będą jednokierunkowe na Żoliborzu: Promyka, Dygasińskiego na odcinku Bohomolca - Sułkowskiego i Małogoska - Bohomolca, Sułkowskiego na odc. Tucholska - Dziennikarska i Dziennikarska - Koźmiana, Mścisławska, Małogoska, Bytomska, Rybińskiego, Tucholska na odc. Bohomolca - Kniaźnina i Kniaźnina - Dziennikarska, Dziennikarska, Kniaźnina, Kaniowska na odc. Forteczna - Mierosławskiego i Krasińskiego - Forteczna, Mierosławskiego na odc. odc. Felińskiego - Mickiewicza i Mickewicza - aleja Wojska Polskiego, Krajewskiego - tylko na jezdni serwisowej na wysokości Krajewskiego 2 i 4, Lisa-Kuli, Boguckiego, Lechonia, Niegolewskiego, Wyspiańskiego/plac Henkla, Trentowskiego, Kochowskiego, Kozietulskiego, Felińskiego, Szczepanowskiego na odc. Siemiradzkiego - Słowackiego i Potocka - plac Lelewela, plac Lelewela, Lutosławskiego, Twardowskiego, Dembińskiego, Opalińskiego, Gawińskiego, Rymkiewicza, Jelinka, Urzędnicza, Siemiradzkiego.
SPPN na Ochocie
Strefa płatnego parkowania została wprowadzona na terenie części Ochoty wiosną 2013 roku. Jak przypomina ZDM, objęła wtedy powierzchnię 1,9 kilometrów kwadratowych, czyli około 20 procent Ochoty. Teraz strefa obejmie resztę terenu dzielnicy. "Na ulicach Ochoty pojawi się 114 dodatkowych parkomatów (oprócz już działających na terenie 'starej' SPPN), trzeba też ustawić nowe znaki pionowe oraz poziome, aby precyzyjnie wyznaczyć miejsca postojowe" - wyjaśniają drogowcy.
Łączna długość ulic w dzielnicy to 80 kilometrów. ZDM wyznaczy na nich ok. 9,6 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych, z czego 6 tys. przypadać będzie na obszar włączony do strefy. Tutaj też bilans parkingowy poprawią strefy przeznaczone do parkowania tylko dla mieszkańców za znakiem B-35 i B-39. Łącznie na całej Ochocie będzie w nich ponad 1,4 tys. dodatkowych miejsc dla samochodów mieszkańców.
Na Ochocie strefa płatnego parkowania obejmie łącznie 145 ulic, alej i placów mających status drogi publicznej.
Nowe ulice jednokierunkowe na Ochocie
Obecnie na Ochocie są 92 odcinki ulic jednokierunkowych. W ramach wprowadzania strefy ruch jednokierunkowy pojawi się na 11 odcinkach przy dziewięciu kolejnych ulicach.
"Na niektórych lokalnych uliczkach parkowanie zostanie w części lub całości przeniesione na jezdnię, uwalniając przestrzeń na chodnikach dla pieszych. Na niektórych ulicach, na przykład Mianowskiego, Grójecka czy Raszyńska, oznacza to więcej miejsc postojowych niż dotychczas – ponieważ naczelną zasadą wprowadzanych zmian było wyznaczenie maksymalnej możliwej liczby miejsc" - wyjaśniają drogowcy.
Lista ulic lub ich odcinków, które w ramach wprowadzenia strefy będą jednokierunkowe na Ochocie: Tarczyńska - utrzymany ruch jednokierunkowych na odcinku Raszyńska - Daleka, wprowadzany ruch jednokierunkowy na odc. Daleka - Niemcewicza, Asnyka - wprowadzany ruch jednokierunkowy na całej długości, Lutniowa - wprowadzany ruch jednokierunkowy na odc. Harfowa - Włodarzewska, Harfowa - wprowadzany ruch jednokierunkowy na odc. Lutniowa - Włodarzewska, Korotyńskiego - wprowadzany ruch jednokierunkowy na odc. Mołdawska - Jasielska, Dobosza - wprowadzony ruch jednokierunkowy na odc. Dobosza 7 - Piotrowska, Częstochowska - utrzymany ruch jednokierunkowy na odc. Szczęśliwicka - Białobrzeska, wprowadzany ruch jednokierunkowy na odc. Białobrzeska - Grójecka, Orzeszkowej - wprowadzony ruch jednokierunkowy na całej długości, Dorotowska - wprowadzony ruch jednokierunkowy na całej długości.
Autorka/Autor: mp/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM