Zarząd Dróg Miejskich rozstrzygnął drugie postępowanie na przygotowanie projektu przebudowy Alej Jerozolimskich. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma z Katowic Meritum Projekt.
Jak przypomnieli drogowcy, poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ wszystkie przesłane oferty okazały się zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu. "W powtórzonym postępowaniu najkorzystniejszą ofertę (2 mln 435 tys. zł) złożył Meritum Projekt z Katowic. Jeśli nie będzie odwołań i umowa zostanie podpisana, wykonawca będzie miał 30 miesięcy na opracowanie dokumentacji (od daty podpisania umowy z ZDM)" - podali.
Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku - od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle'a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego - powstanie w ścisłej koordynacji z PKP. Kolejarze planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Termin realizacji inwestycji będzie uzależniony od harmonogramu prac kolejowych w centrum stolicy.
Jak będą wyglądać nowe Aleje Jerozolimskie?
Nowe Aleje Jerozolimskie mają być ulicą godną miasta z ambicjami, przyjazną dla wszystkich użytkowników. Dziś swobodnie mogą się czuć tam tylko kierowcy. Pasażerowie tramwajów tłoczą się na wąskich przystankach, piesi przeciskają chodnikami zastawionymi przez auta. Dla rowerzystów nie ma żadnej infrastruktury, zazwyczaj jeżdżą po chodnikach, bo na szerokiej ulicy jest zbyt niebezpiecznie. Zieleń jest szczątkowa.
Wszystko ma się zmienić po przebudowie. Ratusz przygotował wstępną koncepcję zmian. "Piesi odzyskają przestrzeń. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami, drogami rowerowymi po obu stronach (o szerokości 3 metrów) i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne. Pojawi się zieleń. Każda z jedni będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania" - zapowiadają urzędnicy.
Oprócz tego, zamiast ronda Dmowskiego i ronda de Gaulle'a, powstaną zwyczajne skrzyżowania i pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Kolejne zebry powstaną na wysokości Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości Domu Partii (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone, aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo i komfort oraz ułatwić przesiadki.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM