Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty to serce warszawskiego metra. Tu pociągi są serwisowane, myte, naprawiane. Kamera tvnwarszawa.pl weszła w miejsca, w które pasażerowie nie mają wstępu.
Codziennie na zmianie pracuje tu około 300 osób, z czego 200 jest bezpośrednio zaangażowanych w konserwację pociągów. To tu na bieżąco usuwane są wszystkie usterki, pociągi są myte i przygotowywane do dalszej jazdy. Tak samo będzie po uruchomieniu centralnego odcinka II linii.
Jak zmieścić nowe pociągi?
Obecnie w elektrowozowni nocuje zwykle 30 pociągów, a 10 jest trzymanych w tunelach. Konieczna jest modernizacja stacji, ponieważ wkrótce dojdą nowe pociągi Siemensa - 35 składów kupionych przez miasto dla obsługi centralnego odcinka.
Dlatego jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa "Obiektu numer 6", w którym będą nocować nowoczesne składy. Część prac związanych z przystosowaniem stacji do nowych warunków już wykonano.
Lepsze manewry
Niedawno powstała głowica zachodnia, czyli układ torowy pozwalający na manewrowanie pociągów również po zachodniej stronie elektrowozowni. To pozwoliło znacznie przyśpieszyć wymianę składów pociągów i uniknąć "blokowania się" pociągów. – Dzięki nowej głowicy zyskaliśmy około 40 minut na samym manewrowaniu pociągów – tłumaczy Robert Sielski kierownik działu przeglądów Metra Warszawskiego.
Myjnia dla pociągów
Zmiany czekają niebawem myjnię, która obecnie znajduje się w elektrowozowni. – To myjnia w obiegu zamkniętym, podłączona do naszej własnej oczyszczalni. Jest nieco podobna w działaniu do samochodowej. Jednocześnie może myć trzy pociągi na raz – mówi Sielski. – Trzeba będzie przenieść ją do innego budynku, zyskamy dzięki temu dwa tory w elektrowozowni, na których będziemy mogli trzymać pociągi - dodaje.
mjc