Śluzy ułatwiające ruch rowerzystów na skrzyżowaniach, nowe definicje roweru i wózka rowerowego, zasada, że rowerzysta jadący prosto ścieżką rowerową ma pierwszeństwo przed skręcającym samochodem - to zmiany w prawie o ruchu drogowym uchwalone przez Sejm.
Śluza dla rowerów to część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie.
- Rowerzysta jest doskonale widoczny dla kierowców, jeżeli chce skręcić w lewo. Tym bardziej że to jeden z niebezpiecznych manewrów wykonywanych przez rowerzystów. Ponadto można ustawić się we właściwym miejscu i nie trzeba przeciskać się między samochodami - podkreśla Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza.
Ustawa pozwala rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać ze środkowej części - a nie tylko skrajnej prawej - pasa na rondzie.
"Korzystajmy ze sprawdzonych wzorców"
Rowerzysta będzie miał pierwszeństwo na skrzyżowaniu drogi głównej z podporządkowaną, dopuszczany będzie również skręt w lewo za skrzyżowaniem, legalna będzie też jazda po chodniku w złą pogodę. Ponadto dozwolone będą opony z kolcami w czasie zimy oraz przyczepki rowerowe.
- To jest nic innego jak dostosowanie naszych przepisów ruchu drogowego do międzynarodowej konwencji wiedeńskiej. Dzięki temu możemy korzystać ze sprawdzonych wzorców i jeździć tak, jak w pozostałej części Europy - cieszy się Buczyński.
Jak przyznaje, samo prawo nie rozwiąże wszystkich problemów rowerzystów. – Dużo jest do zrobienia jeżeli chodzi o infrastrukturę czy kulturę jazdy, ale nowe zapisy w prawie tworzą nam podstawę do dalszych zmian - dodaje przedstawiciel Zielonego Mazowsza.
Teraz ustawa trafi do Senatu.
bf/par