- Zniknęły wszystkie reklamy z elewacji. Został rozebrany ogromny ekran długu publicznego, który stał w narożniku dachu, oraz konstrukcja, która go utrzymywała. W pobliżu budynku widać dużo gruzu, prace prowadzone są na szeroką skalę - relacjonuje Mateusz Szmelter, reporter tvnwarszawa.pl, który był na miejscu. Budynek został otoczony blaszanym błotem.
Na żółtej tablicy o "remoncie z elementami przebudowy pawilonu" widnieje informacja, że inwestorem jest Sienna 111 Sp. z o.o. Wysłaliśmy do firmy pytania dotyczące Cepelii. Chcieliśmy ustalić, jaki dokładnie jest zakres realizowanych prac oraz co znajdzie się w budynku. Do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Na stronie internetowej firmy czytamy, że ma ona 20-letnie doświadczenie w inwestycjach i projektach biznesowych na rynku europejskim.
Sieć fastfoodów zrezygnowała
Pawilon niszczał od lat. Był oblepiony wielkoformatowymi reklamami. Pod koniec stycznia Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków zlecił pilne prace. - Wydałem posiadaczowi pawilonu handlowo-wystawienniczego "Cepelia" w Warszawie nakaz przeprowadzenia prac konserwatorskich i robót budowlanych - przekazał wówczas prof. Jakub Lewicki. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Konserwator ocenił, że wykonanie robót jest konieczne ze względu na zagrożenie zniszczeniem lub istotnym uszkodzeniem zabytku. Lewicki interweniował, ponieważ pawilon od 2019 roku jest w rejestrze zabytków.
W tym samym roku obiekt trafił w ręce inwestora, który planował tam restaurację McDonald's. Wojewódzki konserwator odmówił jednak uzgodnienia projektu, uzasadniając to "znaczną ingerencją w zabytkową substancję zabytku". Spółka zrezygnowała. Nowy właściciel uzyskał w 2022 roku decyzję o warunkach zabudowy, dopuszczającą rozbudowę, przebudowę i remont budynku.
Handel rzemiosłem i sztuką ludową
Budynek zaprojektowany przez Zygmunta Stępińskiego był jedną z najbardziej charakterystycznych realizacji ówczesnej Warszawy. Funkcjonował jako główny salon ekspozycyjno-handlowy Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego (CPLiA), zwanej Cepelią. Została powołana do życia w 1949 roku jako instytucja zrzeszająca spółdzielnie rzemiosła ludowego i artystycznego z całego kraju.
Dwukondygnacyjny imponował lekką konstrukcją. Ściany były szklane, transparentne. Dolna część pawilonu została nieco wycofana wobec piętra. W narożniku od strony hotelu Metropol znalazła się kompozycja ceramiczna.
Przez dekady większą część obydwu kondygnacji zajmował salon sprzedaży Cepelii, ale z czasem rzemiosło ustępowało innym sklepom i punktom usługowym. Pomarańczowa elewacja to "dziedzictwo" jednego z biur podróży, które na przełomie wieków działoło w budynku.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl