W ubiegłym tygodniu, w nocy z poniedziałku na wtorek, podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty kierowcy korzystają z objazdów.
Wyniki znane za kilkanaście dni Jak powiedział Witczyński, w połowie tygodnia rozpocznie się druga tura badań struktury gruntu przy wykorzystaniu fal dźwiękowych. Poprzednie badanie struktury gruntu przeprowadzono za pomocą georadaru - urządzenie porusza się po powierzchni gruntu, emitując fale o określonej częstotliwości. - Będziemy badać grunt pod tunelem oraz część stacji. Opracowanie badań i ekspertyzy w optymistycznym wariancie będą gotowe w ciągu kilkunastu dni, może trochę później. Po opracowaniu badań będziemy mogli powiedzieć coś więcej o sytuacji na budowanej stacji Powiśle - zaznaczył. Witczyński dodał, że jeśli grupa ekspertów podczas analizy wyników stwierdzi, że brakuje danych, zostaną przeprowadzone kolejne badania.
"Panujemy nad sytuacją"
We wtorek Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała, że eksperci mają w ciągu półtora tygodnia przedstawić diagnozę w sprawie awarii na stacji i opracować plan działani. Prezydent Warszawy zapewniła, że władze miasta panują nad sytuacją. - Nie jest sztuką wystrzelić Apollo 13. Sztuką jest sprowadzić go na ziemię - podsumowała w TVN24.
- Badania geologiczne na potrzeby budowy centralnego odcinka II linii były wykonywane w roku 2004 a następnie uzupełniane w roku 2007 i 2009 przez konsorcjum firm Geoteko, Geoprojekt i SGGW - poinformował Paweł Siedlecki z działu prasowego Metra Warszawskiego. Jak dodał, badania wykonano na zlecenie Metra Warszawskiego. Natomiast w ramach kontraktu podpisanego z wykonawcą, było on zobowiązany do wykonania uzupełniających badań geologicznych. Badania na zlecenie AGP Metro i w ustalonym przez wykonawcę zakresie wykonało konsorcjum firm Geoteko i Hydrogeostudio.
CO SIĘ STAŁO NA STACJI POWIŚLE? Więcej na ten temat
Soczewka pod tunelem Wisłostrady
600 metrów tuneluZgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał pod dnem Wisły i będzie miał długoć 600 m. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra. Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m szec. wody następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Natomiast w związku z awarią tarcze Wisła I i Wisła II prawdopodobnie zaczną prace nie od drążenia tunelu pod Wisłą, ale od krańcowej stacji w prawobrzeżnej części Warszawy - od Dworca Wileńskiego.
TARCZE WYSTARTUJĄ NA WILEŃSKIM? CZYTAJ WIĘCEJ
Tunele drążą obecnie dwie z czterech tarcz TBM. Pierwsza z nich Anna przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei Maria - 670 m. Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów.
PAP/par
Źródło zdjęcia głównego: Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl