"TBM Anna był pierwszym, który wyruszył z ronda Daszyńskiego w kierunku Wisły. Wykonał 3406 m tunelu łączącego pięć stacji lewostronnej Warszawy i 363 m łącznika technicznego w centrum" – informuje AGP Metro, wykonawca centralnego odcinka II linii metra.
Obrót o 90 stopni
Tracza pracowała pod ziemią blisko półtora roku. Jej misja zakończyła się, gdy przebiła zachodnią ścianę stacji Centrum Nauki Kopernik. Niedługo później została wydobyta na powierzchnię. Operacja odbywała się nocą.
Po zakończeniu pracy "Anna" zatrzymała się z czołem skierowanym na wschód. Trzeba było przekręcić ją o 90 stopni na północ, żeby mogła zmieścić się w specjalnie przygotowanym otworze technologicznym. Później tarczę TBM osadzono na specjalnie przygotowanych szynach, w kołysce, która uniemożliwiła uszkodzenie płyty fundamentowej stacji.
Przy pomocy lin
"Podźwignięcie maszyny i wciągnięcie jej na górę poprzez otwór niewiele od niej większy wymaga ogromnej precyzji i poprzedzenia stosownymi próbami. Kiedy już upewniono się, że odpowiednio dobrano sprzęt, rozpoczęto właściwą operację wydobycia TBM-u. Jego wznoszenie i przejście przez otwór technologiczny było wspomagane przez zespoły stabilizujące maszynę przy pomocy lin" – wyjaśniają przedstawiciele spółki AGP Metro.
Tarcza po pracy
II linia metra
Centralny odcinek II linii metra będzie się składać z siedmiu stacji i połączy Wolę z Pragą Północ. Koszt budowy to ponad 4 mld zł. Inwestycja złapała opóźnienie. Prace miały zakończyć się jesienią 2013 roku, ale aktualny termin to koniec września 2014 r.
ran/b