Podpisanie umowy kredytowej z EBI jest planowane do końca 2019 roku. Kredyt zostanie uruchomiony w 2020 roku, a jego spłata ma nastąpić w latach 2025-2050. Możliwość spłaty musi być najpierw pozytywnie zaopiniowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową.Uzasadniając konieczność zaciągnięcia kredytu, władze miasta podkreśliły, że osiągnięcie celów zawartych w Strategii #Warszawa2030 jest "ściśle powiązane" z realizacją programu inwestycyjnego zapisanego w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2019-2045. Jak dodano, program inwestycyjny ma być sfinansowany pieniędzmi własnymi, unijnymi oraz tak zwanymi środkami zwrotnymi.
4,8 miliarda złotych z kredytów i obligacji
Do końca kadencji, czyli do 2023 roku, na wydatki inwestycyjne ma być przeznaczone 15 miliardów złotych, z czego nieco ponad 4,8 miliarda złotych ma pochodzić z kredytów i obligacji."W ramach środków zwrotnych planuje się zaciągnięcie kredytów z Międzynarodowych Instytucji Finansowych. Kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego przeznaczony jest na pokrycie planowanego deficytu miasta stołecznego Warszawy w 2020 roku oraz na spłatę wcześniejszych zobowiązań" – czytamy w uzasadnieniu uchwały.
Dyrektor Biura Długu i Restrukturyzacji Wierzytelności Arkadiusz Kamiński poinformował w czwartek radnych, że kredyt z EBI posłuży sfinansowaniu budowy II linii metra. - Wydatki te są przeznaczone na rozwój metra w kierunku zachodnim, północno-wschodnim oraz wybudowanie nowych stacji metra – doprecyzował.
Deficyt wzrośnie
Zgodnie z przyjętą w czwartek uchwałą w sprawie zmian w budżecie dochody miasta w 2019 roki mają się zwiększyć o około 14 mln zł, wydatki – o 18 mln zł, a deficyt wzrośnie o około 4,5 mln zł. Tegoroczne dochody miasta wyniosą więc zgodnie z planem 17,2 mld zł, wydatki – 19,5 mld zł, a deficyt – 2,3 mld zł.
Pierwszy odcinek metra na Targówek ma zostać otwarty w połowie września:
PAP/mp/b
Metro na Targówek, konferencja wojewody
Metro na Targówek, konferencja wojewody
Źródło zdjęcia głównego: UM