Na Gagarina pojawiły się wygrodzenia w pasie zieleni. Mają one związek z pracami przy budowie nowej linii tramwajowej. Wspólna inwestycja tramwajarzy i wodociągowców rozpocznie się od budowy kolektora kanalizacyjnego pod ulicą. Ten fragment będzie odnogą wyczekiwanej linii do Wilanowa.
Na ulicy Gagarina wybudowane zostanie zielone torowisko. Będzie miało ponad kilometr długości i powstanie na odcinku między Czerniakowską a Belwederską. Jest to odnoga tramwaju do Wilanowa. O podpisaniu umowy na realizację tego zadania informowaliśmy pod koniec marca na tvnwarszawa.pl.
W pasie zieleni wzdłuż ulicy ustawiono już bariery zabezpieczające drzewa. - Prace powinny ruszyć już w przyszłym tygodniu - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. Na początek wykonawca przygotuje teren inwestycji, będzie wdrażał zmiany w organizacji ruchu i tymczasowe przejazdy przez pas zieleni i ogrodzenia terenu.
Najpierw wybudują kolektor, potem wezmą się za tory, chodniki, jezdnię
Rzecznik zapowiada, że w tym miesiącu powinny ruszyć prace budowlane, które rozpoczną się od przygotowania kolektora Mokotowskiego Bis. Za tę część inwestycji odpowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Będzie to kanał o średnicy 2,8 metra i długości około 1,2 kilometra. Ma zapobiegać m.in. podtopieniom po nawalnych deszczach.
Tramwajarze tłumaczą, że obie inwestycje wymagają skoordynowania robót naziemnych i podziemnych, a wspólna realizacja pozwoli na skrócenie okresu utrudnień dla mieszkańców. O tym, jak będzie wyglądała tymczasowa organizacja ruchu, wodociągowcy mają poinformować wkrótce.
- Z kolei budowa torów tramwajowych rozpocznie się jeszcze w tym roku po przebudowie sieci ciepłowniczej oraz zbudowaniu kolektora ściekowego, który znajdzie się pod północną jezdnią Gagarina. Przy ulicy Czerniakowskiej znajdzie się terminal końcowy z peronem tramwajowym, a przy Belwederskiej tory połączą się z trasą do Wilanowa - opisuje Dutkiewicz.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną także chodniki i powstanie droga dla rowerów po północnej stronie ulicy - jej przebieg wytyczono pomiędzy drzewami.
Wytną ponad 30 starych drzew, w ich miejscu pojawią się nowe
Podczas budowy nowej linii tramwajowej konieczna będzie wycinka 34 drzew. Tramwaje Warszawskie tłumaczą, że głównymi powodami tej decyzji są kolizje z podziemnymi instalacjami, głównie ciepłociągiem oraz potrzeba zmiany przebiegu ulicy. - Stan 18 z nich podczas inwentaryzacji został uznany za niezadowalający, część z nich była martwa albo zamierająca. Dwa drzewa udało się przeznaczyć do przesadzenia - zaznacza Dutkiewicz.
W zamian za wycięte drzewa zaplanowano nasadzenie 58 nowych - lip holenderskich i platanów klonolistnych. Ich parametry mają być zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Średnica pni nie powinna być mniejsza niż 16-18 centymetrów, a ich wysokości docelowe będą wahały się od 8 do 20 metrów.
Nowe torowisko zostanie zazielenione na odcinku 800 metrów. Zakończenia torów przy terminalu końcowym przy Czerniakowskiej zostaną zabezpieczone gabionami, czyli siatkami wypełnionymi kamieniami i obsadzone bluszczem. Przy skrzyżowaniu, na narożnikach, zaplanowano zasadzenie krzewów. Wzdłuż ulicy Gagarina pojawią się także rabaty z kwitnącymi bylinami i krzewy.
Tramwaj na Gagarina i nowa trasa do Wilanowa
Wykonawcą i projektantem tramwaju wzdłuż Gagarina zajmuje się konsorcjum firm - Inżynieria Rzeszów i Balzola. Koszt umowy to ponad 200 milionów złotych brutto. Nowa linia ma być gotowa do końca 2023 roku. Tramwaj na Gagarina jest elementem innej inwestycji, czyli budowy trasy tramwajowej do Wilanowa. Jednokierunkowe składy będą mogły tu zawrócić, w bliżej nieokreślonej przyszłości tory mogą zostać przedłużone w stronę Siekierek.
Tramwaje Warszawskie zapowiadają, że czas przejazdu do centrum z końcowego przystanku na Gagarina przy Czerniakowskiej wyniesie mniej niż 15 minut. Natomiast przejazd tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Dla porównania - kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczyć nawet 45 minut.
Nowa trasa do Wilanowa będzie miała ponad osiem kilometrów. Zacznie swój bieg na ulicy Puławskiej przy ulicy Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl