W ubiegłym roku z komunikacji miejskiej skorzystało 1,2 miliarda pasażerów - ogłosił Zarząd Transportu Miejskiego.
Według szacunków Zarządu Transportu Miejskiego, najwięcej osób podróżowało autobusami. Ich liczba stanowi 49,84 procent wszystkich pasażerów.
Oznacza to ponad 598,9 milionów przejazdów. "Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy wysyłali na ulice w godzinach szczytu około 1400 autobusów, jeżdżących na łącznie 302 liniach: zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych" - wylicza ZTM w komunikacie.
Na drugim miejscu pod względem popularności uplasowały się tramwaje. Skorzystało z nich 24,7 procent podróżnych, co oznacza 296,5 mln przejazdów. Obecnie w stolicy funkcjonuje 26 linii tramwajowych, obsługiwanych przez prawie 420 tramwajów i składów tramwajowych, przy czym 311 ma wagony niskopodłogowe.
Metro Warszawskie przewiozło w ubiegłym roku 241,8 mln pasażerów, czyli 20,1 procent wszystkich podróżnych. Dwie linie podziemnej kolejki obsługiwane są przez 51 sześciowagonowych pociągów.
Pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej podróżowały w ubiegłym roku ponad 22 miliony pasażerów (1,5 procent).
W zestawieniu uwzględnione zostały też podróże w warszawskiej aglomeracji w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Łącznie było ich ponad 42,4 mln (około 3,5 procent wszystkich przejazdów). Pociągi Kolei Mazowieckich przewiozły 37,2 mln osób, natomiast z WKD skorzystało ponad 5,1 mln pasażerów.
Jak podaje ratusz, w 2018 roku z komunikacji miejskiej w stolicy skorzystało o 18 milionów osób mniej niż w 2019.
Transport zbiorowy za 2,5 miliarda złotych
Usługi przewozowe kosztowały w 2019 roku ponad 2,5 miliarda złotych. Część wydatków na funkcjonowanie WTP pokryły wpływy ze sprzedaży biletów i umów przewozowych zawartych z samorządami aglomeracji warszawskiej - 37,27 procent. Pozostałe środki pochodziły z budżetu miasta.
Przewoźnicy wykonali w ubiegłym roku pracę przewozową na poziomie 231,3 mln wozokilometrów (wozokilometr to jednostka miary oznaczająca drogę przebytą przez pojazd komunikacji miejskiej w określonym czasie).
Podział ich pracy wygląda następująco: - Miejskie Zakłady Autobusowe - 88,93 mln wzkm za 831,4 mln zł, - Tramwaje Warszawskie ponad - 54 mln wzkm za 673,2 mln zł, - Prywatni przewoźnicy autobusowi - 29,9 mln wzkm za 233,4 mln zł, - Metro Warszawskie - 37,2 mln wzkm za 486,8 mln zł, - Szybka Kolej Miejska - prawie 15 mln wzkm za 150,3 mln zł, - Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa - łącznie 6,3 mln pockm za 191,2 mln zł (pockm - pociągokilometr - jednostka miary analogiczna do wozokilometrów stosowana w przypadku pojazdów szynowych).
Skomplikowane obliczenia
ZTM tłumaczy, że do szacowania liczby pasażerów w warszawskiej komunikacji miejskiej, wykorzystywane są dane dotyczące między innymi sprzedaży biletów, przyjętych tak zwanych współczynników przesiadkowości lub liczby podróży w dobie wraz z liczbą przejazdów, a także wykonanej pracy przewozowej.
"To skomplikowane i długotrwałe obliczenia. Aby ich dokonać, statystycy pracujący w ZTM zakładają na przykład, że na jednym bilecie 20-minutowym wykonywany jest jeden przejazd, na bilecie dobowym - średnio dwie podróże, a na bilecie 30-dniowym - średnio niecałe dwie podróże w dobie od poniedziałku do piątku. W obliczeniach uwzględniane są także dane dotyczące udziału w przewozach osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów (seniorów, dzieci korzystających z Karty Ucznia) i gapowiczów" - wyjaśniają urzędnicy.
Z tej samej metody szacowania liczby pasażerów korzystają pracownicy Głównego Urzędu Statystycznego.
Podpisanie umowy na nowe pociągi metra
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZTM