Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej. Będzie się ona zaczynać na peronie pod Dworcem Zachodnim. Stamtąd tramwaj pojedzie podziemnym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu zaplanowano między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. w pobliżu Szczęśliwickiej. Prace nad trasą ruszą w przyszłym roku.
Jak podaje ratusz w komunikacie, nowa trasa pozwoli nie tylko szybko dostać się do Dworca Zachodniego – będą z niej korzystali także mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. W przyszłości stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa.
Tramwaj pojedzie tunelem
Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 kilometra – będzie zaczynać się pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Tam powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości ok. 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. w pobliżu Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami Bitwy Warszawskiej aż do Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. - Na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę - podkreślił rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie ok. 5 min, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
Podziemne przesiadki
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. - Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie minus dwa. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu - wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.
Inwestycja pochłonie ponad 220 milionów złotych
Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024 i 2025. Jak tłumaczy ratusz w komunikacie, wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie miał 26 miesięcy na inwestycję. Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu: "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą" i jest przewidziana do dofinansowania z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość inwestycji wynosi około 224 milionów złotych.
Jak dodaje ratusz, Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. - W budowie jest obecnie ponad 11 kilometrów nowych tras: na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras: na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu - poinformował ratusz. Do Warszawy przybyło także 76 ze 123 zamówionych niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów Hyundai.
Przeczytaj także: Tramwaj do Wilanowa. "Wkraczamy w najtrudniejszy etap budowy"
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawy