Jak zapowiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, budowa linii tramwajowej do Wilanowa wkracza w najtrudniejszą fazę. Planowana na najbliższe miesiące przebudowa instalacji podziemnych wymaga głębokich wykopów oraz dodatkowych utrudnień dla mieszkańców.
- Wkraczamy w najtrudniejszy etap budowy. Chcemy jasno o tym mieszkańców poinformować i uczulić ich na to, jak ta budowa będzie wyglądała i jakie rozwiązania przygotowaliśmy na ten czas - zapowiedział w piątek Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Przekazał, że w tym konkretnym etapie będzie realizowana przebudowa instalacji podziemnych - Wymusza to zamknięcie jednej jezdni ulicy Sobieskiego. Pierwsza część tych zamknięć odbyła się w ubiegły weekend. Dziś zamykany będzie kolejny ciąg tej ulicy - zaznaczył Trzaskowski.
Najpierw wodociąg, potem ciepłociąg
Po rozebraniu nawierzchni rozpocznie się przebudowa wodociągu i odwodnienia, a następnie rozpoczną się przygotowania do prac przy ciepłociągach. Będzie się to wiązało z wykonaniem głębokich wykopów i ich zabezpieczeniem. W kolejnym etapie będą przebudowane instalacje elektryczne. Te prace powinny zostać zakończone na przełomie kwietnia i maja.
W kolejnych miesiącach wykonawca skoncentruje się na przebudowie magistrali ciepłowniczej. Prace te można wykonywać jedynie od czerwca do sierpnia. Jak wskazują urzędnicy, przebudowa ciepłociągu to jedna z największych inwestycji na trasie tramwaju do Wilanowa - nowy odcinek instalacji rozciąga na długości około dwóch kilometrów.
Podczas konferencji poświęconej postępom w inwestycji Artur Stankiewicz, dyrektor kontraktu z Tramwajów Warszawskich podsumował, ile obecnie osób pracuje przy inwestycji. - Na dziś jest to około 250 pracowników, w docelowym okresie będzie ponad pół tysiąca. Mamy też około 120 maszyn budowlanych – koparek, maszyn do rozbierania nawierzchni, wywrotek, które w miarę postępu prac będą sukcesywnie zwiększane – mówił Artur Stankiewicz.
Nowa organizacja ruchu
Jak przypomina stołeczny ratusz, 11 lutego zamknięta została jedna jezdnia na Sobieskiego i alei Rzeczpospolitej. Wytyczanie nowe organizacji ruchu powinno zakończyć się 19 lutego. Urzędnicy podkreślają, że główne skrzyżowania będą przejezdne, jednak w trakcie postępu prac tymczasowo będą wyłączane inne drogi, m.in. skrzyżowanie z van Beethovena i Sejmu Czteroletniego, częściowo utrudniony będzie też dostęp do ulicy Truskawieckiej.
Czytaj też: Kolejny etap budowy tramwaju do Wilanowa. Zmiany na Sobieskiego i Rzeczypospolitej, autobusy pojadą inaczej
"Priorytet zyskał transport publiczny. Autobusy jadące z Wilanowa do centrum korzystają z nowo wytyczanego buspasa o długości blisko 5 km. Od 13 lutego nowe połączenie do metra linii M1 zapewniają autobusy linii 217 na wydłużonej trasie. Z przystanku przy al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego będzie można dojechać do stacji Imielin autobusami trzech linii – 217, 263 i 319 (w porannym szczycie co 4-5 minut). Zmieni się końcowy odcinek linii 172 – autobusy dojadą do pętli Stegny (a nie Sadyba)" - wylicza w komunikacie stołeczny ratusz. "Wzdłuż budowy można swobodnie poruszać się pieszo. Utrzymane zostały kładki przebiegające nad budową. Ze względów bezpieczeństwa ruch rowerowy powinien odbywać się stroną zachodnią, tuż obok ruchu drogowego" - dodają urzędnicy.
W Wilanowie, na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z Klimczaka i Hlonda, w pobliżu Świątyni Opatrzności Bożej, otwarty został punkt informacyjny dla mieszkańców. Tam można uzyskać szczegółowe informacje na temat inwestycji oraz planowanych utrudnień.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa