Oddają deweloperowi działkę, pod którą zaplanowano tunel metra. Co z przebiegiem czwartej linii?

Działka przy metrze Wilanowska
Działka przy metrze Wilanowska
Źródło: tvnwarszawa.pl
W ramach wymiany nieruchomości miasto zamierza przekazać deweloperowi działkę w bezpośrednim sąsiedztwie stacji metra Wilanowska. Dokładnie pod oddaną działką ma przebiegać czwarta linia podziemnej kolejki. Analizowane są warianty jej przesunięcia.

Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, miasto odda działkę przy stacji metra Wilanowska firmie Ghelamco w zamian za grunt na Zawadach i 37 milionów złotych. Decyzja została podjęta na ostatnie sesji Rady Warszawy. Spośród 57 obecnych na sali radnych za przyjęciem uchwały o zamianie działek było 48 osób, nikt nie był przeciw, wstrzymały się cztery osoby, pięć - nie głosowało.

Już po przyjęciu uchwały, w sieci rozpoczęła się dyskusja, czy decyzja o wymianie działek jest dla miasta korzystna. "Gazeta Stołeczna" spekulowała, że gdyby działka przy metrze została sprzedana w przetargu, osiągnęłaby wyższą cenę. Ponadto przez teren, który dostanie deweloper, przemieszczają się pasażerowie między przystankami autobusowymi a stacją metra Wilanowska. Już budowa biurowca w połączeniu z ogrodzeniem tymczasowego parkingu sprawiły, że wejście do stacji nie jest zbyt wygodne.

Stacja czwartej linii pod działką

Na jeszcze jeden aspekt zwrócił uwagę na platformie X projektant drogowy Daniel Radomski. We wpisie wskazał, że oddana deweloperowi działka znajduje się centralnie nad planowaną w przyszłości stacją czwartej linii metra.

W ratuszu pytamy czy miasto wzięło pod uwagę tę okoliczność w trakcie przygotowań do transakcji? Czy wejście dewelopera na działkę będzie skutkowało zmianą przebiegu metra lub lokalizacji przyszłej stacji? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

- Przebieg planowanej linii metra M4 nie jest zagrożony zamianą działek - odpowiada Jakub Leduchowski, rzecznik prasowy stołecznego ratusza. Ale w kolejnych zdaniach przyznaje: - W ramach przygotowań do transakcji dokonano analizy wariantów przesunięcia stacji G05 Wilanowska. Obecnie pod uwagę brane są różne możliwości wynikające z przeprowadzonej analizy. O decyzjach będziemy informować, gdy zostaną podjęte.

Leduchowski informuje też, że umowa wymiany, która zostanie zawarta z deweloperem, "będzie ustanawiać bezpłatną służebność gruntową na rzecz miasta" - Na tej podstawie możliwe będzie ulokowanie infrastruktury niezbędnej do budowy i funkcjonowania linii M4 - wyjaśnia.

- Jesteśmy też otwarci na dalszą współpracę z przyszłym właścicielem nieruchomości. Praktyka pokazuje, że możliwe jest łączenie planowanych inwestycji biurowych oraz mieszkaniowych z infrastrukturą komunikacji miejskiej, zwłaszcza metra - zapewnia przedstawiciel ratusza.

Michał Nitychoruk z biura prasowego Ghelamco podkreśla, że jest za wcześnie, aby rozmawiać o planach inwestycyjnych na tej działce. Do sfinalizowania umowy jeszcze nie doszło. - Dopuszczalną zabudowę na działce określa obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego. Jesteśmy świadomi planowanego przebiegu linii metra, jednak należy pamiętać, że jest to dopiero wczesna koncepcja i nie wykluczona ona możliwości powstania w tym miejscu budynku zgodnie z planem miejscowym - zauważa Nitychoruk.

M4 - prace przedprojektowe

W trakcie wspomnianej sesji radni dokonali zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Przeznaczyli 56 milionów złotych na prace przedprojektowe dla linii M4, która połączy dzielnice: Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów. We wstępnych założeniach linia M4 będzie mieć 26 kilometrów i 23 stacje, w tym dwie wspólne dla linii M4/M2 i M4/M3.

Stołeczni urzędnicy planują jeszcze w tym miesiącu ogłosić przetarg na prace przedprojektowe. Ich celem jest m.in. potwierdzenie możliwości posadowienia stacji metra w danym miejscu. Wybrany w przyszłym przetargu wykonawca sprawdzi zarówno kwestie związane z warunkami geologicznymi, ewentualnymi kolizjami sieci, istniejącą lub planowaną zabudową.

Sieć pięciu linii metra do 2050 roku
Sieć pięciu linii metra do 2050 roku
Źródło: UM Warszawa
Czytaj także: