WKD po dwóch torach. Jest umowa z wykonawcę nowej nitki

Warszawska Kolej Dojazdowa
Warszawska Kolej Dojazdowa
Źródło: Martyn Jandula / Shutterstock.com
Podpisano umowę na budowę drugiego toru Warszawskiej Kolei Dojazdowej pomiędzy Podkową Leśną a Grodziskiem Mazowieckim. Prace, które wykona firma INTOP Warszawa, mają zakończyć się w przyszłym roku.

Jak podał w kwietniu Urząd Transportu Kolejowego, Warszawska Kolej Dojazdowa była najbardziej punktualnym polskim przewoźnikiem w 2021 roku. Wskaźnik punktualności WKD sięgnął 99,46 procent, ale, jak obiecują urzędnicy i kolejarze, może być jeszcze jeszcze bardziej punktualnie. A to dzięki podpisanej we wtorek umowie na budowę drugiego toru między Podkową Leśną a Grodziskiem Mazowieckim. Ruch po nowym torze na tym 7,5-kilometrowym odcinku ma ruszyć już w pierwszym kwartale 2023 roku. Prace wykona firma INTOP Warszawa.

Drugi tor to więcej pasażerów

- Codziennie pociągami WKD podróżuje kilkanaście tysięcy mieszkańców podwarszawskich gmin. Do tej pory ruch odbywał się po jednym torze. Budowa drugiego to przede wszystkim większa liczba połączeń, a co za tym idzie szybszy dojazd mieszkańców aglomeracji do pracy, domu czy do lekarza - mówił cytowany w komunikacie prasowym Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego (PSL).

Poza budową nowego toru kompleksowo zmodernizowany zostanie również ten istniejący, a także stacje Podkowa Leśna Główna oraz Grodzisk Mazowiecki Radońska. Infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana także do wymagań podróżnych z niepełnosprawnościami.

- To bardzo ważna inwestycja również pod względem funkcjonowania przewozów kolejowych na Mazowszu. Drugi tor pozwoli na zwiększenie liczby przewożonych pasażerów przez spółkę kolejową WKD, która jest jedną z najbardziej punktualnych i najbardziej nowoczesnych przewoźników w Polsce - zauważył wicemarszałek województwa Rafał Rajkowski.

Nowe tory na 95. urodziny

Całkowity koszt inwestycji to 150 milionów złotych, z czego prawie połowę wyłoży Fundusz Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Prace mają rozpocząć się wkrótce po zawarciu umowy i będą prowadzone w kilku etapach. W ramach pierwszego wybudowany zostanie drugi tor na szlaku Podkowa Leśna Zachodnia-Grodzisk Mazowiecki Radońska. Kolejny zakłada kompleksową przebudowę układu torowego stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska, a trzeci przebudowę istniejącego dotychczas toru na szlaku Podkowa Leśna Główna-Grodzisk Mazowiecki Radońska. Wszystkie prace mają zakończyć się do 31 grudnia 2023 roku.

Jak przypomina Michał Panfil, prezes zarządu WKD, w tym roku przypada jubileusz 95-lecia powstania linii kolei elektrycznej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. - Wykonujemy bardzo ważny krok służący dalszemu rozwojowi spółki i zapewniający znaczące usprawnienie jej funkcjonowania - skomentował.

Kręgosłup komunikacyjny

- Warszawska Kolej Dojazdowa jest kręgosłupem komunikacyjnym, który spaja zachodnią część aglomeracji warszawskiej ze stolicą - podkreślił z kolei radny województwa mazowieckiego Krzysztof Strzałkowski (KO). - Chyba wszyscy wiemy, że to środek transportu, który cieszy się olbrzymią popularnością wśród mieszkańców tego obszaru. Cieszę się, że w ślad za nowoczesnym taborem finansowanym ze środków europejskich, możemy również inwestować w infrastrukturę szynową - dodał.

Informowaliśmy również o remoncie i nowym peronie na Dworcu Zachodnim:

Najbardziej punktualny przewoźnik w Polsce
Najbardziej punktualny przewoźnik w Polsce
Urząd Transportu Kolejowego podał dane za ubiegły rok.
Czytaj także: