Most dla pieszych i rowerzystów. Umowa podpisana, wątpliwości pozostały

Źródło:
tvnwarszawa.pl
"Zbudujemy jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych świata"
"Zbudujemy jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych świata"TVN24
wideo 2/2
"Zbudujemy jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych świata" (wideo z marca 2021 r.)TVN24

Jest umowa na budowę mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą. Nowa przeprawa ma połączyć Śródmieście z Pragą Północ do roku 2024. Jak bumerang wraca jednak pytanie o zasadność inwestycji za przeszło 120 milionów złotych w trudnych czasach. Aktywiści wytykają także, że kładka nie będzie dobrze skomunikowana.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej władze stolicy poinformowały o kolejnym kroku w kierunku budowy przeprawy pieszo-rowerowej, która połączy ulicę Okrzei na prawym brzegu Wisły z Karową na lewym.

- Naszym priorytetem jest zmiana wyglądu centrum Warszawy, żeby stało się jak najbardziej zrównoważone i by mogli z niego korzystać piesi, rowerzyści i ci kierowcy, którzy muszą poruszać się po centrum, oczywiście z priorytetem dla komunikacji miejskiej. Ale chcemy też łączyć centrum miasta z Pragą. Tutaj mnóstwo się dzieje, zmiany na każdym rogu, rewitalizacja, Praga nam ożywa. Dlatego dziś podpisujemy umowę na budowę nowej przeprawy przez Wisłę, mostu pieszo-rowerowego - poinformował prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

Trzaskowski wyraził nadzieję na szybki postęp prac i ich zakończenie do 2024 roku. Umowa została zawarta z firmą Budimex, wybraną w ramach przetargu spośród 15 przedsiębiorstw zainteresowanych inwestycją. Oferta Budimexu opiewała na 120,9 miliona złotych.

Nowy most będzie miał pół kilometra długości (więcej niż londyński Millennium Bridge). Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie liczył 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty (o ile na siebie nie wpadną, bo nie przewidziano podziału na strefę pieszą i rowerową).

Wizualizacja mostu pieszo-rowerowegoUrząd Miasta Warszawy

Kolejna przeprawa na warszawskim odcinku Wisły

- Nie jesteśmy przesądni, ale cieszymy się, że będziemy budować 12. a nie 13. most w granicach administracyjnych Warszawy. To ósmy most w kompetencji Zarządu Dróg Miejskich - zauważył Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. Przypomniał, że projekt architektoniczny został wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który rozstrzygnięto w 2018 roku. O tym, jak to skomplikowane przedsięwzięcie, najlepiej świadczy konieczność uzgodnień dokumentacji technicznej i projektowej z 50 podmiotami. O tym, że projekt jest opóźniony ze względu na konieczność dostosowania projektu do obowiązujących przepisów informowaliśmy w 2019 roku.

Jak podkreślał dyrektor ZDM, podpisanie umowy z Budimexem jest "milowym krokiem". Akcentował też, że wykonawca jest podmiotem sprawdzonym, również na gruncie warszawskim - odpowiada między innymi za przebudowę stacji kolejowej Warszawa Zachodnia.

- Bardzo się cieszymy jako firma, że możemy realizować taki ambitny projekt. Jest to bardzo skomplikowana konstrukcja i bardzo fajny architektonicznie obiekt. Z doświadczenia wiem, że takie projekty mogą przysporzyć wiele kłopotów i trudności, i z tego miejsca liczę na szeroko idącą współpracę z zamawiającym, służbami zamawiającego i projektantem. Wierzę, że w terminie umownym zrealizujemy ten obiekt i będzie to taka perełka i wizytówka stolicy - mówił Krzysztof Starkowski z firmy Budimex.

Wizualizacja mostu pieszo-rowerowegoUrząd Miasta Warszawy

Czy Warszawę stać na taką inwestycję?

Podczas konferencji prasowej nie zabrakło pytań o zasadność inwestycji. Miasto wyłoży na nią ponad 100 milionów złotych w okresie, gdy na miejskich finansach mocno odbija się pandemia i niekorzystne - z punktu widzenia samorządu - zmiany podatkowe (z szacunków ratusza wynika, że po wprowadzeniu Polskiego Ładu wpływy mogą się skurczyć o około 1,7 miliarda złotych). Nie pomagają też rosnące w zawrotnym tempie ceny materiałów budowlanych i koszty usług.

Skutki widać choćby w przypadku rozbudowy II linii metra. Na początku listopada "Gazeta Stołeczna" podała, że wykonawca ostatniego odcinka oczekuje kilkuset dodatkowych milionów, by podjąć się realizacji zadania. Podobnie jest z rozbudową warszawskiej sieci tramwajowej. Pod znakiem zapytania stoją duże inwestycje tramwajowe: linia do Wilanowa będzie etapowana, linia na Gocław wciąż nie ma wykonawcy.

- Mimo piekielnie trudnej sytuacji miasta, jeżeli chodzi o finanse, kwestia pandemii jest dla nas absolutnym priorytetem. Dlatego skończyliśmy budowę Szpitala Południowego, rozbudowujemy Szpital Bielański i przez cały czas w każdym szpitalu inwestujemy pieniądze. Ale Warszawa musi się rozwijać, dlatego kwestia łączenia centrum miasta i rewitalizacji Pragi dalej pozostają dla nas priorytetem i będziemy kontynuowali te inwestycje - zapowiedział prezydent Trzaskowski.

Przekonywał też, że zabezpieczenie środków na miejskie inwestycje nie jest w obecnej sytuacji największym wyzwaniem. - Główny problem, który samorządowcy mają przez działania rządu, to kwestia wydatków bieżących, czyli codziennego zarządzania miastem. Niestety te podatki, które powinny zostawać w Warszawie, decyzją rządzących, są wyprowadzane, nad czym ja ubolewam - przyznał Trzaskowski.

Zobacz też: "Fakty po Faktach" i rozmowę z Rafałem Trzaskowskim o skutkach Polskiego Ładu dla finansów Warszawy >>>

W dyskusji wokół planów inwestycyjnych miasta kilkukrotnie pojawiały się głosy, że są ważniejsze sprawy niż przygotowanie mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą. Dla mieszkańców Pragi jest to na przykład budowa tunelu pod Dworcem Wschodnim, który stanowiłby ciąg planowanej Trasy Tysiąclecia między Pragą Północ i Pragą Południe. Miał on powstać w ramach remontu linii średnicowej, ale na przeszkodzie stoją finanse i brak kompromisu z kolejarzami.

Do tego wątku odniósł się podczas konferencji prasowej prezydent Trzaskowski. - Przez cały czas trwają rozmowy z kolejami i mam nadzieję, że ten tunel powstanie. Tutaj jest możliwość wykorzystania pieniędzy unijnych, które prawdopodobnie nie będą wykorzystane. Mam nadzieję, że osiągniemy porozumienie z koleją. Prosiłbym o odrobinę więcej optymizmu - zaapelował.

Wizualizacja mostu pieszo-rowerowegoUrząd Miasta Warszawy

Most może prowadzić do ulicy bez ścieżki

W sprawie budowy mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą pojawiają się też pytania o to, jak będzie wyglądało jego najbliższe otoczenie. Wątpliwości budzi między innymi to, że na ulicy Okrzei nie ma dziś infrastruktury dla rowerzystów, a chodniki są zastawione przez parkujące auta. Lepiej nie jest w też najbliższej okolicy.

Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski zwracał uwagę na to, że kilka tygodni temu zakończyły się prace przy przebudowie Wybrzeża Helskiego i Szczecińskiego, które krzyżuje się z ulicą Okrzei, a w planach są kolejne inwestycje.

- Chcemy kompleksowej przebudowy zarówno Okrzei, jak i ulic sąsiednich. Akurat most jest takim elementem, którego budowa trwa najdłużej, to proces bardzo skomplikowany. Jest czas na to, żeby wykorzystać ten moment, by ulica Okrzei przeszła pełną metamorfozę. Na pewno w najbliższych miesiącach będziemy o to zabiegać - deklarował. - To serial, który jest pisany w odcinkach i nie chcemy zdradzać finału tego sezonu. Jest jeszcze wiele pracy i most jest początkiem rewitalizacji w wymiarze układu drogowego, a nie jej końcem - zastrzegł dyrektor Puchalski.

Wizualizacja mostu pieszo-rowerowegoUrząd Miasta Warszawy

Autorka/Autor:kk/b

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Warszawy

Pozostałe wiadomości

W sobotę rozpoczęła się budowa chodnika przy przejeździe kolejowym w rejonie skrzyżowania Radzymińskiej i Naczelnikowskiej. O bezpieczną przeprawę przez torowisko w tym miejscu mieszkańcy walczyli do lat.

Po latach pisania petycji i protestów wreszcie doczekają się bezpiecznego przejścia przez tory

Po latach pisania petycji i protestów wreszcie doczekają się bezpiecznego przejścia przez tory

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kuria Warszawsko-Praska zawiesiła w wykonywaniu obowiązków proboszcza parafii św. Faustyny na warszawskim Bródnie. Duchowny jest podejrzany o oszustwa podatkowe i przywłaszczenie datków od wiernych. Został zatrzymany przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Proboszcz zatrzymany przez CBA, jest reakcja kurii

Proboszcz zatrzymany przez CBA, jest reakcja kurii

Źródło:
PAP

32 pieszych zostało ukranych mandatami, bo "swoim zachowaniem stwarzali ogromne niebezpieczeństwo nie tylko dla samych siebie, ale też kierujących, przed maską których nagle się pojawiali". O karach dla 14 zdecyduje sąd. To efekt dwudniowej akcji policji w Piasecznie.

Użyli drona, posypały się kary dla pieszych

Użyli drona, posypały się kary dla pieszych

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zakończyło się śledztwo w sprawie tragicznego wypadku na Ursynowie. Kierująca, która śmiertelnie potrąciła pieszego na zebrze, chce dobrowolnie poddać się karze. Jej wniosek jest już w sądzie.

Śmiertelnie potrąciła pieszego, chce się dobrowolnie poddać karze

Śmiertelnie potrąciła pieszego, chce się dobrowolnie poddać karze

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Mieszkają tuż obok największej oczyszczalni ścieków, ale sami muszą korzystać z przydomowych szamb i nie wiadomo, kiedy doczekają się podłączenia do sieci kanalizacyjnej. Skarżą się na dziurawe drogi, na które wylewają się ścieki z wozów asenizacyjnych i fetor z oczyszczalni, którą nazywają "pogodynką", bo uciążliwości są największe, gdy zanosi się na deszcz.

Mieszkają obok największej oczyszczalni ścieków, sami muszą korzystać z szamb

Mieszkają obok największej oczyszczalni ścieków, sami muszą korzystać z szamb

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Targówku kierowca auta osobowego wjechał w rząd zaparkowanych pojazdów. Uszkodzonych zostało kilka samochodów.

Wjechał w kilka zaparkowanych aut

Wjechał w kilka zaparkowanych aut

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Żyrardowa (Mazowsze) eskortowali samochód z czteroletnią dziewczynką, która jechała do Warszawy na przeszczep nerki. Pomogli, bo jej mama utknęła w korku.

Czterolatka jechała na przeszczep nerki, jej mama utknęła w korku. Pomogli policjanci

Czterolatka jechała na przeszczep nerki, jej mama utknęła w korku. Pomogli policjanci

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W związku ze zbliżającą się majówką, a potem sezonem urlopowym, pojawiają się próby "oszustw na kwaterę". O co chodzi? O wpłacenie zaliczki i "zarezerwowanie" lokali, które w rzeczywistości nie istnieje. Policjanci przestrzegają oraz podpowiadają na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać i nie stracić pieniędzy.

Idealna kwatera może być oszustwem. Co zrobić, by nie stracić pieniędzy

Idealna kwatera może być oszustwem. Co zrobić, by nie stracić pieniędzy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Część chodnika wzdłuż ulicy Mokotowskiej do niedawna zajmowały samochody. Teraz piesi odzyskali całość tej przestrzeni, a kierowcy mają do dyspozycji miejsca parkingowe na jezdni. Mimo zmian ulica wciąż pozostaje dwukierunkowa.

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tramwaje nie będą jeździły fragmentem Alej Jerozolimskich. Konieczna jest naprawa torowiska w jednym z najbardziej uczęszczanych skrzyżowań tramwajowych - na rondzie Czterdziestolatka - poinformowały Tramwaje Warszawskie. Prace będą się toczyły w sobotę i niedzielę, 27-28 kwietnia.

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Źródło:
PAP

Uczelniana Komisja Wyborcza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego ogłosiła, że wybory rektora odbędą się 6 maja, a jedyną kandydatką jest prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska. Urzędujący rektor prof. Zbigniew Gaciong wyraził niepokój w związku z tą decyzją.

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Źródło:
PAP

Zatrzymali do kontroli kierowcę tira, który przekroczył prędkość w terenie zabudowanym. To był początek jego kłopotów. Jak się okazało, złamał zakaz prowadzenia, a ponadto nie posiadał karty zalogowanej w tachografie cyfrowym i - jak oświadczył - nigdy takiej nie miał.

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Źródło:
tvnwarszawa.pl