Kolejarze podsumowali postępy modernizacji Dworca Zachodniego. Trwają prace na peronach i budowa zadaszenia. Kilkanaście metrów pod stacją drążony jest tunel, którym w przyszłości pojadą tramwaje. Jeszcze w grudniu dla pasażerów zostanie udostępniony peron 6. oraz wyremontowana kładka od strony Tunelowej.
W ramach inwestycji powstają dodatkowe perony, a wszystkie platformy, także istniejące, będą zadaszone. Na placu budowy wyrasta konstrukcja nowej hali, sięgająca już kilkunastu metrów wysokości. Wykonawca prowadzi też montaż torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem. - Każdego dnia na tej budowie następują zmiany. To ogromne przedsięwzięcie logistyczne wymagające zaangażowania wielu inżynierów i pracowników. Wykonywane "pod ruchem". Warto pamiętać, że stacja Warszawa Zachodnia jest w pierwszej piątce najważniejszych stacji kolejowych w Polsce z ogromnym ruchem pasażerskim - powiedział w piątek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.
Ogromny dach pokryją panele fotowoltaiczne
Kolejarze opisywali w piątek, że aktualnie na peronach montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów numer 6, 7 i peronu numer 8, czyli nowego dodatkowego peronu od strony Woli.
Dach hali jest wykonany w 30 procentach. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać już nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. - Konstrukcja stalowa waży już dwa tysiące ton. Wewnątrz są świetliki z zamontowanymi ogniwami fotowoltaicznymi. Dzięki temu stacja w 30 procentach zasilana będzie dzięki energii pozyskiwanej ze słońca - powiedział Jakub Tomkiewicz, dyrektor kontraktu z firmy Budimex. Panele fotowoltaiczne mają powierzchnię 12 tysięcy metrów kwadratowych - to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Jak zaznaczają kolejarze wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.
Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu Warszawy Zachodniej już w grudniu. To peron numer 6. Jak zapewnia prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel "co miesiąc sukcesywnie 7. i 8. peron będzie oddawany do eksploatacji". W grudniu do dyspozycji pasażerów zostanie też oddana kładka dla pieszych. - Oddanie kładki umożliwi przejście z ulicy Tunelowej do starego układu części stacji oraz dojście na nowo otwierane perony - przekazał Jakub Tomkiewicz.
Pod stacją budują tunel tramwajowy
- Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej średnicy. Największe kolejowe przedsięwzięcie w stolicy, realizowane z udziałem środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzone jest przy utrzymanym ruchu pociągów. Prace obok kursujących składów - to wyzwanie dla zarządcy infrastruktury i wykonawcy. Zależy nam, aby utrzymać jak najlepszą ofertę dla podróżnych i tworzyć jeszcze lepsze warunki komunikacji kolejowej w Warszawie i na trasach dalekobieżnych - powiedział Ireneusz Merchel.
Na stacji powstaje też nowy układ torowy. Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko cztery kilometry nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego - od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 - wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.
Jak zaznaczył Ireneusz Merchel, "na budowie pracuje ponad 70 firm podwykonawców, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu". Budowane są perony nr 6, 7 i nowy 8. Utrzymana jest dotychczasowa organizacja ruchu w obrębie stacji. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Ze względu na budowę przejścia podziemnego czasowo wyłączony z eksploatacji jest peron na linii obwodowej. Pociągi od Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola.
Pod stacją, na głębokości blisko 15 metrów, powstaje także tunel tramwajowy. - My budujemy tunel, a to od miasta zależy, kiedy wybuduje sieć tramwajową i udostępni dla pasażerów. To jest inwestycja miejska - powiedział prezes PKP.
Modernizacja Dworca Zachodniego
Docelowo na Dworcu Zachodnim dla podróżnych będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za około dwa miliardy złotych netto projekt "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia". Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PAP