Weekendowe utrudnienia na pierwszej linii metra są spowodowane wymianą urządzeń sterowania ruchem. Południowa część odcinka zostanie wyłączona z ruchu, by możliwe było zastąpienie analogowych urządzeń na trzech ostatnich stacjach: Wierzbno, Racławicka i Pole Mokotowskie. Nowy sprzęt ułatwi pracę dyżurnym ruchu podziemnej kolejki.
Od piątkowego wieczoru do niedzieli pociągi pierwszej linii metra będą kursowały na skróconej trasie Młociny - Świętokrzyska. Pasażerowie będą mieli w tym czasie do dyspozycji autobusy i tramwaje linii zastępczych. O szczegółach informowaliśmy na tvnwarszawa.pl.
Ratusz wyjaśnia, że powodem utrudnień jest wymiana urządzeń sterowania ruchem pociągów, które służą dyżurnym metra do "obrazowania sytuacji ruchowej". Do tej pory zajętość toru pokazywały oparte na analogowych przekaźnikach tzw. plany świetlne. Informacje wyświetlały na tablicy, przypominającej już eksponat z muzeum techniki. Teraz zostaną zastąpione przez nowoczesne, cyfrowe urządzenia, które pokażą zajętość toru za pomocą zamontowanych w torowisku liczników osi.
Prace związane z wymianą urządzeń były już prowadzone między innymi podczas poprzedniego długiego weekendu. W tym podejściu wykonawca zamontuje nowy sprzęt na ostatnich trzech stacjach, na których znajdowały się jeszcze plany świetlne: Wierzbno, Racławicka i Pole Mokotowskie.
Dyżurni zyskają lepszy wgląd na sytuację w metrze
Urządzenia te dużo dokładniej pokazują sytuację w tunelach, dlatego dyżurni ruchu mogą łatwiej zorientować się w bieżącej sytuacji ruchowej i szybciej podejmować kluczowe decyzje w sytuacjach awaryjnych. Dodatkowo dawne plany świetlne pokazywały zajętość toru jedynie na niedużym obszarze stacji i pobliskich tunelach - natomiast system oparty na licznikach osi umożliwia wgląd do sytuacji na całej linii, niezależnie od lokalizacji komputera.
"Dzięki zmodernizowaniu linii M1 pracownikom metra łatwiej i sprawniej będzie serwisować urządzenia jednego typu na obu liniach niż na dwóch różnych systemach, wymagających innych typów narzędzi i wiedzy" - przekazał ratusz.
Urzędnicy podają, że przebudowa urządzeń sterownia ruchem pojazdów w metrze prowadzona jest od 2009 roku. Zmodernizowane zostały odcinki Kabaty - Stokłosy oraz Stokłosy - Wilanowska. Koszt tegorocznego przedsięwzięcia to niemal pięć milionów złotych netto.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa