Poszczególne sekcje budowane są kolejno. Ich długość jest różna. Na budowie II linii metra w kierunku Targówka wysokość głębionej ściany w jednej z wentylatorni osiągnie 27,5 metra, a jej grubość 0,8 metra. W drugiej ściana będzie nieco płytsza - osiągnie głębokość około 20 metrów.
Technologia szczelinowa pozwala przede wszystkim zachować ograniczony wpływ na sąsiednią zabudowę. Na początku budowane są murki prowadzące, dzięki którym można będzie głębić wykop zgodnie z projektem danej stacji. Przypominają one betonowe cokoły. Mają od kilku do kilkudziesięciu centymetrów i znajdują się po obu stronach planowanego wykopu.
Właściwy etap głębienia wykopu rozpoczyna się w momencie, kiedy murki będą gotowe. Specjalna maszyna składająca się z kolumny zakończonej chwytakiem jest podwieszona do samojezdnego dźwigu i to ona odpowiada za głębienie wąskiego pasa gruntu o wymiarach odpowiadających przyszłej ścianie głębinowej.
W trakcie pracy maszyny wydobyty grunt jest uzupełniany substancją, która zabezpiecza wykop przed osunięciem. Po osiągnięciu odpowiedniej głębokości do wykopu opuszczane są klatki zbrojeniowe, a całość zalewana jest betonem. Po jego zastygnięciu ściana jest gotowa.
Opóźnienia w stronę Woli
Prace przy budowie metra w kierunku Targówka idą pełną parą. Inaczej jest w przypadku stacji na Woli - tam nie wbito nawet pierwszej łopaty. I prędko się to nie zmieni.
Wojewoda mazowiecki przekonuje, że w dokumentacji ratusza są braki i dopóki nie zostaną uzupełnione, nie wyda pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji. Dokumentacja przygotowywana przez ratusz jest - zdaniem urzędu wojewódzkiego - niekompletna.
Pozwolenie wojewody jest niezbędne, aby podpisać umowę z wykonawcą. Tym jest turecka firma Gulermark (przetarg rozstrzygnięto już w październiku ubiegłego roku). Planowane są trzy nowe stacje: Płocka, Młynów i Księcia Janusza.
md/gp
Opóźnienia w budowie metra
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie