Tunel Wisłostrady drgnął o 2 mm. Otworzą jeszcze w czerwcu?

Próby obciążeniowe tunelu
Próby obciążeniowe tunelu
Źródło: TVN 24
Próby obciążeniowe w tunelu Wisłostrady zakończone. Teraz trzeba naprawić podziurawioną jezdnię, a później przyjdzie czas na odbiory. Kierowcy prawdopodobnie będą mogli nim przejechać na przełomie czerwca i lipca.

O tym, że wytrzymałość tunelu sprawdzają ciężarówki o masie 40 ton każda, informowaliśmy przed kilkoma dniami.

Swoje zadanie wykonały. Z jakim skutkiem?

"Stabilniejszy niż przed awarią"

- Próby potwierdziły, że tunele Wisłostrady miały przy swojej podstawie ruchy na poziomie 2 mm. Wcześniej rejestrowano ruchy do 6 mm, a normy przewidywały jeszcze większe przesunięcia. Można więc stwierdzić, że tunel jest stabilniejszy, niż przed awarią i pracami zabezpieczającymi – mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.

To jednak nie koniec prac. Zniszczoną wskutek wstrzykiwania mieszanek wzmacniających jezdnię trzeba wyremontować. Nawierzchnia musi być wymieniona.

- Izolacja została już wykonana, w chwili obecnej wykonawca metra ma do wykonania prace naprawcze, montaż prętów wzmacniających i wymianę nawierzchni bitumicznej – wylicza Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich, który tunel wzdłuż Wisły ma pod swoją opieką.

Koniec czerwca?

Gdy wykonawca centralnego odcinka II linii metra upora się ze wszystkimi pracami, będzie musiał przedstawić stosowną dokumentację drogowcom. ZDM ją przeanalizuje, a później przekaże do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, który zdecyduje, czy tunelem znów będą mogły pojechać samochody.

Kiedy to się stanie? Urzędnicy są ostrożni w podawaniu dat. Ale, jak informowaliśmy ostatnio, wykonawca budowy II linii metra obiecuje, że tunelem kierowcy pojadą na przełomie czerwca i lipca.

Prezydent Warszawy deklaruje, że chciałaby szybszego otwarcia - do końca czerwca.

"Nie ma planów ponownego zamknięcia"

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk powiedział Polskiej Agencji Prasowej, że nie ma planów, aby po otwarciu tunelu Wisłostrady, zamykać go ponownie w związku z pracami na budowanej stacji II linii metra Centrum Nauki Kopernik.

- Jeśli generalny wykonawca wystąpi o krótkotrwałe wyłączenie z ruchu na przykład na weekend, będziemy to analizowali. Nie zakładamy, że tunel będzie zamykany. Technologia, którą rozważa wykonawca inwestycji, nie wymaga tego - zaznaczył w rozmowie z PAP.

Awaria na budowie metra

W nocy z 13 na 14 sierpnia 2012 r. na budowie stacji II linii metra Powiśle doszło do awarii. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty. Wprowadzono objazdy dla kierowców.

ZOBACZ REPORTAŻ ŁUKASZA WIECZORKA O TUNELU:

Reportaż Łukasza Wieczorka. Program "Polska i Świat"

ZOBACZ TEŻ PRZEJAZD ZAMKNIĘTYM ODCINKIEM:

Przejazd tunelem (nagranie przyspieszone)

bako/ran/roody

Czytaj także: