Znamy ostateczny projekt komunikacji miejskiej po otwarciu mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Na przeprawę zostaną skierowane aż trzy linie ekspresowe. Niestety będą kursować tylko w jedną stronę.
Podstawową linią będzie 101. Swój bieg rozpocznie na pętli Nowodwory i pojedzie ulicami: Światowida, Myśliborska, most Marii Skłodowskiej Curie do Metra Młociny.
Linia będzie kursować w porannym szczycie co 10 minut (tak samo po za szczytem i w święta), a w szczycie popołudniowym co 8 minut.
Dodatkowo w porannym szczycie będą kursowały dwie linie, ale tylko w jednym kierunku. E-4 z Tarchomina pojedzie trasą: Świderska, Ćmielowska (powrót: Świętosławskiego), Światowida, Myśliborska, most Marii Skłodowskiej-Curie do Metra Młociny. Autobusy będą jeździły z częstotliwością 10 minut.
Linia E-8 również będzie kursować (co 8 minut) z Tarchomina, ale nieco inną trasą: Światowida, Myśliborska, most Marii Skłodowskiej-Curie do Metra Młociny.
Natomiast w popołudniowym szczycie w jednym kierunku pojedzie nowa linia E-6 na trasie: Metro Młociny, most Marii Skłodowskiej-Curie, Myśliborska, Światowida do Nowodworów.
Oprócz tego nowym mostem pojedzie również nocna linia N01. Jej trasa zostanie wydłużona: most Marii Skłodowskiej-Curie i dalej ulicami: Myśliborską, Światowida, Świętosławskiego do pętli
Tarchomin (powrót: Świderska – Ćmielowska – Światowida).
Linie pośpieszne z kosmetycznymi zmianiami
Ponadto trasa linii 508 się nie zmienia, ale będzie kursowała rzadziej – co 7 minut w szczycie porannym i co 10 minut w godzinach szczytu popołudniowego. Poza godzinami szczytu i w weekendy linia będzie kursowała co 20 minut.
Zmodyfikowana zostanie trasa linii 510. Autobus jadąc w kierunku Nowodworów skręci w lewo w ul. Włościańską, przejedzie obok pętli Metro Marymont i na Trasę AK zjedzie przez ul. Żelazowską, tak by na przystanku Park Kaskada wspólnie z liniami 186 i 508 zabierać na Białołękę pasażerów z metra i tramwaju. Częstotliwość linii nie zostanie zmieniona i będzie wynosiła 20 minut.
Zmodyfikowana zostanie również linia 114. Obecnie autobusy tej linii kursują ul. Przy Agorze. Po oddaniu do użytku nowej przeprawy przez Wisłę między węzłem Młociny a ul. Pułkową linia będzie kursowała fragmentem trasy prowadzącej do mostu. Zmiana skróci studentom dojazd do kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego. Jej częstotliwość pozostanie niezmieniona.
Linia 511 pozostanie na swojej obecnej trasie. – Być może, że ta linia na most zostanie skierowana po oddaniu do użytku wiaduktu w ciągu ulicy Modlińskiej. Stanie się to jednak nie wcześniej niż po wakacjach – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM.
Zaprezentowany w połowie stycznia przez ZTM projekt uwzględniał uwagi mieszkańców. Na jego podstawie opracował ostateczny projekt. W tym pierwszym mieszkańcy opowiadali się, za tym, aby linie E-4 i E-8 pozostały na swojej obecnej trasie. Jednak ZTM chce je skierować na trasę mostu.
- Obsługę ulicy Modlińskiej i jej okolic zapewni kilka linii 503, 508, 509, 510 czy 511 – wyjaśnia Krajnow
Ostra zima, fale powodzioweBudowa mostu rozpoczęła się w 2009 roku. Po drodze nie brakowało kłopotów - kolejne fale powodziowe, problemy z dostarczeniem przęsła czy ostrą zimą na przełomie 2010 i 2011 roku.
Pierwotnie umowa zobowiązywała wykonawcę na zakończenie prac do 21 grudnia ubiegłego roku. Tego dnia Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał aneks, który przedłużył ten termin do końca czerwca tego roku.
Przeprawa tramwajowa ma być ukończona do początku wakacji. Pod koniec lutego urzednicy złożyli w nadzorze budowlanym wniosek o pozwolenie na użytkowanie cześci drogowej przeprawy.
bf