Testują tory na Białołęce. Tramwaje pojadą w tym roku?

Nowe torowisko
Źródło: Matuesz Szmelter / tvnwarszawa.pl

Pierwszy swing przejechał nowa trasą na Tarchomin, na razie jednak pusty. Trwają właśnie odbiory techniczne odcinka od mostu Północnego do ul. Mehoffera. Jak informują Tramwaje Warszawskie, jeszcze w tym roku ma być udostępniony pasażerom.

Chodzi o 4,5 kilometrowy odcinek od mostu Północnego do ulicy Mehoffera wzdłuż ulicy Światowida. Umowa na tę inwestycję podpisana została pod koniec lutego.

Pierwszy swing na torowisku

- 17 października wykonawca zgłosił gotowość do odbiorów. Obecnie sprawdzamy, czy wszystko jest w porządku - poinformował Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Odbiory dotyczą torowiska i sieci trakcyjnej - precyzuje Monika Wierzbicka z TW.

W czwartek na miejsce pojechał nasz reporter. - Podobno na torach wykryto jakieś nierówności i teraz są szlifowane - relacjonował Mateusz Szmelter, reporter tvnwarszawa.pl.

O to zapytaliśmy Powałkę. Ten jednak tego nie potwierdził. - Trwają przejazdy techniczne. W środę przejechała szlifierka, a także wagon pomiarowy sieci. Wieczorem natomiast nowym torowiskiem pierwszy raz przejechał swing. Wszystko poszło zgodnie z planem - zapewnił Powałka.

Odbiory nie odbywają się jednak bez małych problemów. - Jeden z inspektorów doszedł do wniosku, że potrzeba więcej otworów kanalizujących wodę z torów - poinformował Powałka, który jednocześnie zaznacza, że nie jest to nic poważnego.

Otworzą w tym roku?

Cały czas jednak brakuje przyłącza podstacji, której zadaniem jest zasilanie sieci trakcyjnej. Ma powstać przy ulicy Ćmielowskiej. - Jest wystarczająco prądu, żeby tramwaje mogły kursować - przekonuje Magdalena Potocka z Zarządu Transportu Miejskiego. - Zasilanie zapewnia podstacja przy Obrazkowej. Ta przy Ćmielowskiej budowana jest z myślą o przyszłym przedłużeniu trasy. Jeżeli odbiory zostaną dokończone, to tramwaje będą mogły kursować - zapewnia.

Pozwolenie na budowę przyłącza ma zostać wydane lada dzień. - Mamy je dostać w poniedziałek. Potem przekażemy dokumenty RWE Stoen oraz Tramwajom Warszawskim - informuje Potocka.

Kiedy linią pojadą pasażerowie? - Na razie nie mówmy o opóźnieniach. Do 28 grudnia, zgodnie z zapisami umowy, wykonawca ma zakończyć prace - wyjaśnia Potocka.

Tramwaje Warszawskie chcą otworzyć nowy odcinek jeszcze w tym roku. - Zakładamy, że pasażerowie przejadą trasą do końca grudnia - poinformowała Wierzbicka.

Trzy nowe przystanki

Do tej pory udało się otworzyć tylko krótki odcinek torów, które kończą się zaraz za zjazdem z mostu Skłodowskiej-Curie.

Do końca roku linia ma wydłużyć się o trzy nowe przystanki: Myśliborska, Tarchomin, Mehoffera.

Jak powiedział w lutym Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent stolicy, torowisko będzie torowiskiem zielony, co jest istotne z punktu widzenia ekologicznego i estetycznego. Docelowo trasa będzie obsługiwana przez 31 składów typu swing.

Do pętli Winnica

Zarząd Transportu Miejskiego planuje dalszy odcinek tej trasy, do pętli Winnica. Aktualnie przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Będą to kolejne cztery przystanki, trasa tramwajowa zakończy się wtedy w niewielkiej odległości od ul. Modlińskiej. Do Młocin będzie można stamtąd dojechać w 21 minut.

Lata przygotowań

Załatwianie pozwoleń rozpoczęło się w 2008 r. Pod koniec września 2013 roku pisaliśmy, że udało się zdobyć decyzję środowiskową, a potem pozwolenie na budowę.

Przetarg na wykonawcę inwestycji został ogłoszony w sierpniu 2013 roku. W związku z dużą ilością pytań otwarcie ofert z 30 grudnia 2013 r. przełożono początkowo na 15 stycznia, a następnie na 23 stycznia 2014 r. Do przetargu stanęło 6 firm.

28 lutego podpisano umowę z firmą ZUE S.A. Inwestycja za 64,2 mln złotych ma być zrealizowana w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy.

wp/su/ran

Czytaj także: