Skrzyżowania równorzędne, progi. Sadyba ma zwolnić do 30 km/h

Na Sadybie powstanie strefa ograniczonej prędkości
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Do 5 grudnia potrwają konsultacje społeczne w sprawie ograniczenie prędkości na terenie "Miasta Ogrodu Sadyba". Omawiane będą dwa rozwiązania. Wprowadzenie strefy 30 km/h bądź strefy 40 km/h.

Ograniczenia miałyby obowiązywać w obrębie ulic: Limanowskiego – Gołkowska – św. Bonifacego – Powsińska, św. Bonifacego – Koronowska– Jeziorna – Okrężna – Ojcowska – Powsińska, św. Bonifacego – Powsińska – Nałęczowska – Sobieskiego.

Projekt, oprócz zmniejszenia dopuszczalnej maksymalnej prędkości, zakłada dostosowanie infrastruktury. W obrębie wymienionych ulic zmienione zostałoby oznakowanie pionowe i poziome, a niektóre ulice zostałyby zwężone. Zmieniłby się również nawierzchnia jezdni na początkowym odcinku strefy.

Tempo-30 a może 40?

W przypadku wprowadzenia ograniczenia do 30 km/h w obrębie "Miasta Ogrodu Sadyba" wszystkie skrzyżowania stałyby się równorzędnymi. Oznaczałoby to, że pierwszeństwo miałyby samochody jadące z prawej strony. Wyjątkiem byłyby skrzyżowania z drogami głównymi.

Z ulic zniknęłyby znaki drogowe, a na jezdniach pojawiłyby się progi i wzniesienia ograniczające prędkość samochodów. Wprowadzone zostałyby naprzemienne strefy do parkowania samochodów na ulicy. Parkowanie odbywałoby się raz po lewej a raz po prawej stronie tej samej ulicy.

Gdyby jednak limit prędkości obniżyć tylko o 10 km/h, to wprowadzenie progów zwalniających nie miałoby sensu. Zamiast tego zostałyby zastosowane rozwiązania uspokajające ruch: między innymi skrzyżowania równorzędne, a także naprzemienne strefy parkowania. W tym przypadku z ulic również zniknęłyby znaki drogowe. Spowodowałoby to zwiększenie u kierowcy poczucia ryzyka i konieczność jego każdorazowej samodzielnej oceny sytuacji na drodze.

Zalety i wady

Jak przekonuje ratusz, zmiany poprawiłyby bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. Dochodziłoby również do mniejszej liczby potrąceń zwierząt domowych.

"Dzieci będą mogły bezpieczniej chodzić do szkoły i jeździć na rowerach, ponieważ będą miały więcej czasu na dostrzeżenie zbliżających się samochodów i prawidłowe oszacowanie swojej odległości względem nich" - taką zaletę wymieniono proponując wprowadzenie ograniczenia prędkości.

Po zamontowaniu progów spowalniających mógłby jednak wzrosnąć hałas oraz ilosć dragań przenoszących się na instalacja podziemne czy fundamenty budynków.

Konsultacje potrwają do 5 grudnia. Spotkanie informacyjno-konsultacyjne które odbędzie się w sobotę, 19 listopada, o godz. 12:00 w Szkole Podstawowej nr 115 im. Wandy Turowskiej, przy ul. Okrężnej 80. Uwagi można zgłaszać także w formie ankiety, zostawiając ją w 9 punktach. Można je wysłać także mailem na adres: wpk.konsultacje@um.warszawa.pl

md/mś

Czytaj także: