Nowe przystanki i dworce, więcej kursów, integracja kolei z komunikacją miejską, w tym z metrem i nowe linie Szybkiej Kolei Miejskiej m.in. do Piaseczna i Radzymina to plany, których realizacji warszawiacy mają doczekać do 2022 roku. Kolejarze i stołeczny ratusz podpisali w tej sprawie list intencyjny.
- Kolej pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. Przeprowadzone prace modernizacyjne znacznie zwiększą efektywność tej gałęzi transportu, co w przyszłości pozwoli nam na uruchomienie nowych połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i integrację kolei z metrem, tramwajami i autobusami. Skorzystają na tym pasażerowie – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Połączą Ożarów z Rembertowem
W związku z modernizacją torów ratusz planuje zmiany tras Szybkiej Kolei Miejskiej. Pociągi miałyby pojechać trasą Piaseczno – Legionowo – Wieliszew przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Gdańską. Będzie to wymagało przebudowania stacji w Piasecznie i wybudowania przejazdu z linii radomskiej na linię obwodową oraz przystanków kolejowych przy ul. Obozowej i Powązkowskiej.
Być może pociągi nie skończą trasy w Wieliszewie, ale pojadą dalej do Zegrza.
Drugą propozycją jest uruchomienie połączenia Ożarów Mazowiecki – Warszawa Rembertów przez Warszawę Gdańską. Będzie tu niezbędne wybudowanie przystanków kolejowych przy ul. Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej oraz przebudowanie stacji Ożarów Mazowiecki, Warszawa Gołąbki i Warszawa Rembertów.
- Chcielibyśmy uruchomić nowe połączenia z kierunku piaseczyńskiego, oraz połączyć Ożarów Mazowiecki z Rembertowem – mówi Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego. Zastrzega jednak, że jest to jest perspektywa wieloletnia i trzeba wykonać wiele prac modernizacyjnych. Nie ma jednak wątpliwości, że SKM musi się rozwijać. - To jest konieczność – zapewniał Krajnow.
Chcą wydłużyć trasę do Zegrza
Z tego powodu ZTM bierze pod uwagę wydłużenie trasy do Zegrza. - To istotne dla mieszkańców północnej części aglomeracji warszawskiej, m.in. Nieporętu, Serocka, czy Pułtuska – przekonywał Krajnow i dodał, że w drugiej kolejności brane jest również pod uwagę wydłużenie trasy do Radzymina przez Nieporęt.
Zwiększenie liczby połączeń pociągnie za sobą konieczność kupienia nowych pociągów. – Będzie to tabor w najwyższym standardzie, w takim, w jakim teraz są pojazdy SKM – zapowiedział rzecznik.
Inwestycje za 25 mld zł
W sumie w latach 2014-2022 inwestycje na kolei mają pochłonąć 25 mld zł. Wśród najważniejszych projektów, poza budową dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska, jest modernizacja linii Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska wraz z budową przystanków czy prace na linii średnicowej.
wp/b