SISKOM: zlikwidować nocne metro i niektóre linie autobusowe

Dyskusja o nocnym metrze
Dyskusja o nocnym metrze
Źródło: tvnwarszawa.pl

Likwidacja nocnych kursów metra, kilku linii autobusowych lub połączenie już istniejących - to główne propozycje oszczędności Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. Są odpowiedzią na zapowiadane przez urząd miasta cięcia dotyczące komunikacji miejskiej.

Budżet na przyszły rok uchwalony przez Radę Warszawy zakłada duże oszczędności. Cięcia mają dotknąć przede wszystkim wydatków na komunikację miejską. Co się dokładnie zmieni? Jeszcze nie wiadomo. Pewne jest jednak, że na komunikację przeznaczone zostanie o 190 mln zł mniej, niż pierwotnie planowano.

SISKOM komentuje:

- W przypadku objęcia ograniczeniami rozkładowymi linii głównych, o wysokiej częstotliwości kursowania, negatywne zmiany będą najbardziej dotkliwe dla osób dojeżdżających do pracy i szkół, a niektórzy z tych pasażerów z konieczności przesiądą się do komunikacji indywidualnej. Z kolei przy zmniejszeniu częstotliwości linii w okresie pozaszczytowym osobami poszkodowanymi będą głównie osoby starsze - czytamy w opracowaniu podpisanym przez Jana Jakiela, prezesa SISKOM.

I proponuje konkretne rozwiązania, polegające głównie na likwidacji nieefektywnych - ich zdaniem - linii, głównie autobusowych. Ma to dać 88,5 mln zł oszczędności.

Bez metra w nocy i kilku linii

Według SISKOM, największe oszczędności – 10,6 mln złotych - może przynieść rezygnacja z nocnych kursów metra w piątki i soboty (Ratusz podawał, że będzie to ok. 3 mln zł - red.).

– Pozostawienie kursowania metra w nocy przysparza Warszawie prestiżu, jednakże nie przynosi istotnej poprawy oferty komunikacyjnej – czytamy w opracowaniu.

Zdaniem ekspertów, oszczędności rzędu 8,5 mln może przynieść przekształcenie linii 503 w ekspresową E-3 kursującą w godzinach szczytu. Z opracowania możemy dowiedzieć się, że poza godzinami szczytu autobusy są w niewielkim stopniu zapełnione. Jej przekształcenie w linię ekspresową skróci czas przejazdu, co przełoży się na mniejsze wykorzystanie taboru.

Kolejnym pomysłem stowarzyszenia jest skrócenie linii tramwajowej 6 do odcinka Koło – Metro Młociny, co miałoby dać oszczędność prawie 9 mln złotych.

Natomiast całkowite zlikwidowanie linii 130, 178, 220, 227, 228, 315, 410, 422, 510 i Z20 pozwoli zaoszczędzić ponad 33,3 mln złotych.

Skrócone trasy autobusów

Wśród propozycji pojawia się także pomysł skierowania linii 117 na trasę Wilanów – P+R Al. Krakowska i połączenie jej przy okazji z linią 317 oraz skierowania linii 158 na trasę Witolin – Targówek wraz ze skróceniem linii 517 do odcinka Ursus Niedźwiadek – pl. Trzech Krzyży. Pozwoli to zaoszczędzić ponad 10,5 mln złotych.

12,5 mln złotych oszczędności mają dać:- skierowanie linii 521 na trasę Falenica – Wiatraczna i przekształcenie w linię zwykłą 113,- zmiana linii 31 ze stałej w okresową w dni powszednie,- likwidacja linii 502 wraz z wydłużeniem linii 514 do Starej Miłosny,- skrócenie trasy linii 409 do odcinka Cmentarz Północny – Metro Młociny,- skrócenie trasy linii 501 do odcinka Stegny – Metro Politechnika,- skrócenie linii 129 do odcinka PKP Ursus – Cmentarz Wolski,- skrócenie trasy linii E-2 ,- skrócenie linii 188 do odcinka Gocławek Wschodni – Rakowiec.

ZTM musi oszczędzać

Jak już pisaliśmy na tvnwarszawa.pl, pomysł ZTM analizuje, jakie cięcia można przeprowadzić w rozkładach autobusów. Wśród planów jest skrócenie niektórych linii autobusowych o te odcinki, na których nie cieszą się one dużą popularnością oraz zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów poza godzinami szczytu, a także w weekendy i święta.

Ponadto ratusz i ZTM zastanawiają się, czy zlikwidować nocne kursy metra w weekendy. W zamian, wzdłuż całej trasy metra, kursowałby nocny autobus. Według szefa ZTM, Leszka Ruty oznaczałoby to 3 mln zł oszczędności rocznie. Decyzja ma zapaść na początku nowego roku.

Co sądzisz o zmianach proponowanych przez SIKOM? Napisz na naszym forum.

bf/b//mz

Czytaj także: