Jeszcze nie otwarta, a już jest rozkradana. Z budowy Trasy Mostu Północnego zniknęła m.in. laweta, latarnia, sprężarka, szalunki i kable elektryczne.
Najwięcej kradzieży jest po białołeckiej stronie budowy. Tylko w ostatnich miesiącach było ich kilkanaście.
- Zajmowaliśmy się sprawą włamania i kradzieży materiałów budowlanych z magazynu. Były też zgłoszenia kradzieży sprzętu budowlanego czy kabli elektrycznych - wylicza Monika Brodowska, rzeczniczka prasowa białołęckiej policji.
Z mostu na skup złomu
Ostatnia kradzież miała miejsce 25 listopada. Wtedy policjanci na gorącym uczynku zatrzymali dwóch mężczyzn, którzy chcieli ukraść 20 płyt integracyjnych. Łukaszowi O. i Maciejowi J., grozi kara do 5 lat więzienia. Wcześniej na przełomie października i listopada policjanci odnotowali kilka kradzieży stalowych elementów z różnych części budowy trasy mostu.
Przed wakacjami 22-letni Mariusz S. postanowił ukraść 9-metrową i ważącą 40 kilogramów latarnię oraz 10 metrów kabla. Zdobycz odnaleziono już w kawałkach w skupie złomu. Ponadto na terenie budowy kolejna latarnia była już przygotowana do kradzieży. Mariuszowi S. grożą 4 lata więzienia.
Nieco mniej kradzieży jest na Bielanach, tam od początku roku funkcjonariusze interweniowali pięć razy. - Łupem złodziei padła laweta, sprężarka, oszalunkowanie, kable i przewody elektryczne - wymienia Elwira Brzostowska, rzeczniczka prasowa bielańskiej policji.
"Sprzęt jest ubezpieczony"
Policja apeluje, żeby tereny budów były dokładniej zabezpieczone. - Zależy nam również, aby zgłoszenie o kradzieży trafiało do nas jak najszybciej. Często zdarza się tak, że trafia ono do nas kilka dni po zdarzeniu, co utrudnia odnalezienie sprawcy - tłumaczy Brodowska.
Nie wiadomo jakie straty z tytułu kradzieży poniósł wykonawca oraz liczni podwykonawcy. - Proszę pamiętać, że każdy sprzęt jest ubezpieczony. Od zabezpieczneia budowy jest ochrona wynajęta przez wykonawcę. Ma uniemożliwić kradzieże - mówi Agata Choińska, rzeczniczka prasowa Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, inwestora budowy.
Ostra zima, fale powodziowe
Budowa mostu Północnego rozpoczęła się w 2009 roku. Po drodze nie brakowało kłopotów - kolejne fale powodziowe, problemy z dostarczeniem przęseł czy kłopoty z ostrą zimą, co o pół roku opóźniło ukończenie inwestycji. Teraz wykonawca ma czas do 30 czerwca 2012 roku. Najwięcej pracy jest na części tramwajowej przeprawy. Część drogowa ma być ukończona do końca stycznia przyszłęgo roku. W lutym ZMID złoży do nadzoru budowlanego wniosek o pozwolenie na użytkowanie.
bf/ec/roody