Remont przeprawy wykonują firmy Bilfinger Infrastructure i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. W piątek na moście wykonawcy przedstawili informacje z przebiegu prac.
Dyrektor techniczny oddziału mostowego Bilfingera Krzysztof Laskowski powiedział, że do tej pory wykonywane były głównie prace rozbiórkowe, takie jak usuwanie asfaltu i wycinanie wsporników mostu głównego. Wykonawca przygotowuje się także do rozpoczęcia prac właściwych. W tym celu przygotowuje podpory tymczasowe, na które zostaną opuszczone fragmenty starej konstrukcji.
"Mam nadzieję, że termin jest realny"
Zgodnie z umową, most ma być przejezdny do 31 października tego roku. Do końca roku mają być wybudowane elementy służące do przeprowadzenia np. przewodów telekomunikacyjnych, a całość odbudowy mostu ma się zakończyć do 30 września 2016 r. Przy okazji remontu mostu ma na nim powstać w przyszłym roku ścieżka rowerowa. Jej wykonanie będzie objęte oddzielnym przetargiem.Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz była pytana przez dziennikarzy, czy uda się dotrzymać terminu uzyskania przejezdności mostu. - Mam nadzieję, że jest to termin realny - powiedziała.Dodała, że po pożarze Mostu Łazienkowskiego zwiększona jest liczba patroli policji, a straż miejska ma zwracać uwagę na zagrożenie pożarami przy stołecznych mostach. Jednoczenie zwróciła się do mieszkańców, by w razie zauważenia jakiegoś niepokojącego zjawiska zawiadamiali służby.
Prezydent o pożarach przy mostach
Prace z dwóch stron jednocześnie
Szefowa Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion powiedziała, że termin uzyskania przejezdności zapisany w umowie jest bardzo realny, a wykonawca jest doświadczony w realizacji inwestycji mostowych. Wyjaśniła, że przejezdność oznacza dopuszczenie mostu do obsługi komunikacyjnej w jego pełnej szerokości. - Być może nie będzie jeszcze możliwości chodzenia pieszych - zaznaczyła.- Ze względu na bardzo napięty harmonogram, prace remontowe będą toczyć się równocześnie po dwóch stronach przeprawy, z prawej i lewej strony Wisły - przypomniał Laskowski. Z dwóch stron o ok. 5,5 m zostanie opuszczonych po ok. 60 m metrów starej konstrukcji. Na nich zostaną zamontowane stanowiska do montażu nowych elementów. Stamtąd siłownikami hydraulicznymi będą wypychane na środek mostu, jednocześnie będzie demontowana stara konstrukcja ze środka mostu.
Wykonawca o pracach na moście
- Patrząc z boku, dla warszawiaków, sytuacja będzie wyglądała tak, że ten most cały czas jest, tylko on będzie się przemieniał z konstrukcji starej na nową - powiedział Laskowski.Dodał, że plan na kolejny trzy tygodnie to: dalsza rozbiórka i demontaż konstrukcji stalowej, przygotowanie stanowiska do montażu oraz rozpoczęcie produkcji konstrukcji stalowej na wytwórni. Zapewnił, że zakontraktowana jest już cała konstrukcja stalowa, będzie produkowana w czterech wytwórniach.
- Stal jest zakontraktowana w hutach - zapewnił. - Rozpoczęcie samego montażu, to jest 26. tydzień (roku), czyli ok. 25 czerwca - powiedział Laskowski.
Dyrektor ZDM o utrudnieniach w ruchu
Bez elementów drewnianych
Zaznaczył, że nowa konstrukcja mostu będzie pozbawiona elementów drewnianych. - Pierwotna konstrukcja w przekroju składa się z czterech niezależnych dźwigarów, z tym nieszczęsnym pomostem drewnianym. Nowa konstrukcja to będą dwie skrzynki połączone poprzecznicami i na tych poprzecznikach będą pomosty robocze, ale na stalowych kratkach. Nie będzie żadnego drewna - podkreślił Laskowski.Do pożaru mostu doszło 14 lutego. Ogień był gaszony przez 12 godzin, a temperatura miejscami sięgała 1000 stopni Celsjusza. Obecnie most jest wyłączony z ruchu, co powoduje utrudnienia komunikacyjne w stolicy. Mostem jeździło ponad 100 tys. pojazdów na dobę. Po ekspertyzie stanu mostu okazało się, że uszkodzenia są poważniejsze niż początkowo zakładano. Zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana jego konstrukcji.
STRAŻACY O AKCJI NA MOŚCIE ŁAZIENKOWSKIM:
Akcja strażaków trwała blisko 12 godzin
Most po pożarze - nagranie z drona
PAP/ran/b