Radny: niech autobusy pojadą tymi samymi trasami, co tramwaje

Radny proponuje skierować autobusy na nowe trasy
Radny proponuje skierować autobusy na nowe trasy
Źródło: ZTM

Tramwaje nie są niezawodne - przekonuje jeden z miejskich radnych i proponuje, by na arterie obsługiwane tylko przez składy skierować dodatkowe autobusy. Ratusz jest sceptyczny. Według wiceprezydent, dublowanie transportu szynowego i autobusowego obniża efektywność całego systemu.

Radny Platformy Obywatelskiej Lech Jaworski w interpelacji złożonej do władz miasta zaproponował, by przeanalizować możliwość skierowania dziennych linii autobusowych na ulice obsługiwane jedynie przez tramwaje. Wymienia m.in. ulicę Targową i aleję Jana Pawła II.

"Tramwaje nie są niezawodne"

"Tramwaje nie są niezawodne, ulegają awariom, a w przeciwieństwie do autobusu, nie da się ich ominąć. W przypadku zdarzenia ludzie spieszący się do pracy, szkoły czy na spotkania często mają problem z dostaniem się na docelowe miejsce" - pisze radny. I przekonuje, że skierowanie w te miejsca autobusów wspierających "byłoby doskonałym wsparciem niezawodności komunikacji miejskiej w Warszawie".

Władze miasta mają na ten temat jednak inne zdanie. "Dublowanie transportu szynowego i autobusowego obniża całościową efektywność systemu transportowego" - stwierdza w odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Renata Kaznowska. Podkreśla, że autobusy potrzebne są głównie do obsługi nowych osiedli oraz tych rejonów, w których transportu szynowego nie ma.

"Ponadto wprowadzenie komunikacji autobusowej na ciągi, na których od wielu lat funkcjonuje wyłącznie transport szynowy: Obozowa, Grójecka, Andersa, Marszałkowska, Towarowa, al. Jana Pawła II, Nowowiejska, Filtrowa, Broniewskiego, ks. Popiełuszki, Nocznickiego - nie zagwarantuje pasażerom płynnej jazdy w czasie wystąpienia awarii tramwaju. Należy pamiętać o losowych zdarzeniach drogowych, które również zaburzają płynność ruchu" - przekonuje Kaznowska.

I przypomina, że w razie dłuższego wstrzymania ruchu składów, w danym miejscu uruchamiane są autobusy zastępcze. "Sporadyczne awarie tramwajów bądź sieci trakcyjnej nie mogą stanowić przesłanki do przeprojektowania całego układu komunikacyjnego w Warszawie i drastycznego zwiększenia kosztów jego funkcjonowania" - kwituje Kaznowska.

Ratusz stawia na tramwaje

Według władz miasta, transport szynowy zapewnia pasażerom "szybszy i sprawniejszy przejazd niż autobusowy". Jest też bardziej przyjazny dla środowiska. Dlatego w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego przyjętej przez Radę Warszawy to właśnie on ma stanowić "podstawowy środek komunikacji" w stolicy.

W ostatnich dniach media często informowały o przedsięwzięciach związanych właśnie z rozwojem tramwajów. W poniedziałek Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie unijne dla budowy trasy tramwajowej na Gocław. Z kolei dzień później ruszył przetarg na projekt budowy tramwaju na Kasprzaka i przyległych torowisk.

Łącznie do 2023 roku ratusz planuje wybudować około 30 kilometrów dróg tramwajowych.

ZOBACZ JAK WYGLĄDAŁA OSTATNIA PARADA TRAMWAJÓW

Parada tramwajowa

Źródło: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Parada tramwajowa na ulicach Warszawy
Parada tramwajowa na ulicach Warszawy
Teraz oglądasz
Przed tramwajami zaprezentowały się autobusy
Przed tramwajami zaprezentowały się autobusy
Teraz oglądasz
Na paradę przybyły wielu mieszkańców
Na paradę przybyły wielu mieszkańców
Teraz oglądasz
Autobusy wzbudzały zainteresowanie
Autobusy wzbudzały zainteresowanie
Teraz oglądasz

Parada tramwajowa

kw

Czytaj także: