Przejścia dla pieszych przy rondzie Dmowskiego. Jest przetarg

Koncepcja wytyczenia przejść przy rondzie Dmowskiego
Koncepcja wytyczenia przejść przy rondzie Dmowskiego
Źródło: Urząd Miasta
Piesi już w przyszłym roku nie będą musieli schodzić pod ziemię, żeby dostać się do przystanków tramwajowych czy przekroczyć jezdnie skrzyżowania Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich. Ratusz ogłosił przetarg na koncepcję naziemnych przejść przy rondzie Dmowskiego.

Przebudowa ronda to część większej modernizacji ulicy Marszałkowskiej na odcinku od Królewskiej do Pięknej oraz korytarza Al. Jerozolimskich od ulicy Emilii Plater do Kruczej. Analizowane przez stołeczny ratusz warianty zakładają zwężenie Marszałkowskiej do dwóch pasów w każdym kierunku, a także uspokojenie ruchu. O sprawie informowaliśmy na tvnwarszawa.pl.

- Dla ronda Dmowskiego ustalono zmianę na skrzyżowanie z możliwością skrętów tramwajowych we wszystkich relacjach i uwzględnieniem przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni – informowała nas pod koniec ubiegłego roku wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska.

Pierwszy etap rewolucji

Pierwszym etapem kosztownej inwestycji będzie budowa naziemnych przejść ułatwiających mieszkańcom poruszanie się w ścisłym centrum miasta, czy dotarcie do przystanków tramwajowych. Stołeczny ratusz ogłosił właśnie przetarg na wyłonienie wykonawcy, który przygotuje szczegółową koncepcję przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych przez Al. Jerozolimskie i Marszałkowską przy rondzie Dmowskiego.

Wybrana w przetargu firma będzie miała czas do końca listopada, ale jak podkreślają urzędnicy, w przetargu premiowane jest skrócenie tego czasu. Sama koncepcja ma być podstawą do projektów budowlanych i organizacji ruchu potrzebnych do wytyczenia przejść w terenie i koniecznych przebudów jezdni i infrastruktury podziemnej.

Przejścia podziemne zostaną

"Wykonawca zaproponuje usytuowanie przejść po przeanalizowaniu m.in. natężenia ruchu pieszych, samochodów, pojazdów komunikacji miejskiej, możliwości ewentualnych przebudów itp. przy założeniu, że przejścia podziemne nadal będą funkcjonowały – informuje stołeczny ratusz.

Jak tłumaczyła w ubiegłym roku Renata Kaznowska, zebry z przejazdami dla rowerów nie znajdą się bezpośrednio przy rondzie, bo w narożnikach jest za mało miejsca na ich wytyczenie (chociażby ze względu na znajdujące się tam zejścia do podziemi), a kilkanaście metrów dalej.

- Planujemy też poszerzenie przystanku tramwajowego w Al. Jerozolimskich przy ulicy Poznańskiej, by mogły na niego dostać się po pasach większe potoki pasażerów – zapowiadała Kaznowska.

Wstępny kosztorys tych prac opiewa na około 5 mln zł (w to wchodzą między innymi koszty przebudowy i ustawienia sygnalizatorów na rondzie). Na pełne przekształcenie ronda w skrzyżowanie i zmiany na Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich trzeba będzie kilku lat.

Następne przy Rondzie Czterdziestolatka

To nie pierwsza rewolucja komunikacyjna w centrum miasta. Naziemne przejścia pojawiły się w sąsiedztwie dworca Warszawa Centralna. Piesi, pasażerowie nie muszą już schodzić pod ziemię, żeby dostać się na drugą stronę Al. Jerozolimskich czy ulicy Emilii Plater lub do przystanków tramwajowych.

W planach ratusza na ten rok jest także budowa przejść naziemnych przy Rondzie Czterdziestolatka. - Zarząd Dróg Miejskich planuje przebudowę odcinka al. Jana Pawła II. W dalszej perspektywie przemiana czeka samą ulicę Marszałkowską pomiędzy ulicą Królewską a Piękną – dodaje stołeczny ratusz.

Rondo Dmowskiego czekają duże zmiany. Zobacz materiał wideo:

Rondo Dmowskiego czekają spore zmiany

skw

Czytaj także: