"Każdy z przechodniów zapewne zauważy rozciągający się na odcinku niemal 60 metrów strop górny przyszłej stacji i trwający w tej części placu pierwszy wykop podstropowy. To, czego nie widać gołym okiem, to otwierająca się prawie 5 metrów poniżej stropu przestrzeń kondygnacji -1, która powstała po wybraniu niemal 6000 metrów sześciennyc ziemi" – relacjonują postęp prac przy dworcu Wileńskim przedstawiciele konsorcjum AGP, budującego centralny odcinek II linii metra.
Wciągną tarcze
W minionym tygodniu robotnicy skuwali ściany szczelinowe, teraz ułożone ma być zbrojenie, później powstanie pierwsza kondygnacja podziemna. To bezpośrednio pod nią będzie znajdowała się tzw. hala peronowa, z której korzystać będą pasażerowie podziemnej kolejki.
Bliżej ulicy Białostockiej tworzone są ściany szczelinowe stacji. "W miejscu tym, po ukończeniu pracy przy budowie tuneli na odcinku Powiśle – Dworzec Wileński – na powierzchnię wyciągnięty zostanie TBM" – czytamy w dzienniku budowy.
A co słychać w północnej części inwestycji? "W tej sekcji placu powstają tory odstawcze, które sięgać będą aż do ul. 11 Listopada. W tych też okolicach budowniczowie wykonują ostatnie barety, których zadaniem będzie podtrzymanie przyszłego stropu górnego oraz ostatnie już sekcje ścian szczelinowych" – zapewniają przedstawiciele wykonawcy prac. W okolicy Al. Solidarności można dostrzec zbrojenia stropu górnego torów dostawczych.
A w samym centrum placu budowy obniżany jest strop w osłonie larsenowej. "Jest to niezbędne z uwagi na kolizję sieci sanitarnej i potrzebę poprowadzenia tędy magistrali kanalizacyjnej, biegnącej wzdłuż osi al. Solidarności" – brzmi wpis w dzienniku budowy.
Zarys antresoli
Niedaleko, bo przy stacji Stadion dostrzec można już zarysy antresoli. Zniknęła ściana technologiczna, ukazując przestrzeń hali na poziomie -1. "W samym środku placu budowy, powstaje kolejna część stacji. Właśnie tutaj, na poziomie -1 znajdą się dwie antresole, które umożliwią pasażerom swobodne przemieszczanie się pomiędzy peronami, a zarazem doskonałą orientację w całym obiekcie. Aby je wykonać budowniczowie II linii metra musieli wydobyć spod stropu niemal 11 tysięcy m³ ziemi. Docelowo antresole zostaną połączone 3 kładkami, z których ta centralna przyjmie w przyszłości rolę trzeciej hali odpraw" – czytamy w dzienniku budowy
Tymczasem na Woli, przy rondzie Daszyńskiego, do pracy ruszyły dwie tarcze drążące tunele metra - Anna i Maria. Tarcze trzecia (Wisła) i czwarta (jeszcze nienazwana) będą drążyć tunele między stacjami Powiśle a Dworzec Wileński.
TARCZA MARIA RUSZYŁA DO AKCJI
Tak Maria drąży tunel
ran/roody
Źródło zdjęcia głównego: budowametra.pl