Architektoniczna bryła dworca zostala zachowana, ale wszystkie "wnętrzności" wymieniono lub gruntownie odrestaurowano. - Zakres prac obejmował usunięcie ze starego dworca wszystkich materiałów wykończeniowych, instalacyjnych, pokryć dachowych, elewacji i zastąpienie tego wszystkiego nowoczesnymi materiałami - mówił Józef Szawara, z firmy Strabag, wykonawcy remontu. - Teraz mamy tu nowoczesne instalacje klimatyzacji, wentylacji, ogrzewania i przeciwpożarowe. To dworzec na miarę XXI wieku - dodał.
Nowe szaty Mistera
Prace rozpoczęły się latem 2010 roku i obejmowały m.in. wymianę stolarki okiennej, posadzek, oświetlenia, remont dachu i nową aranżację wnętrza. Cała konstrukcja została wzmocniona.
- Stary budynek był wybudowany w 1969 roku. Wtedy był bardzo nowoczesny, czego dowodem tytuł "Mistera Warszawy" roku 1969. Ale przez ostatnie kilkadziesiąt lat ta nowoczesność nieco się zdewaluowała - opowiadał Józef Szawara.
Wchodząc do dworca od ulicy Lubelskiej podróżni odnajdą nowe kasy biletowe, punkt informacyjny, poczekalnię i toalety. Kasy będą prowadzone przez Koleje Mazowieckie, ale pasażerowie kupią w nich bilety na pociągi wszystkich przewoźników. Jeszcze w tym miesiącu na dworcu zamontowane zostaną bankomaty, automaty z napojami i kanapkami. Budynek jest przygotowany dla osób niepełnosprawnych - niewidomych i poruszających się na wózkach. Zarówno w środku, jak i na zewnątrz obiekt jest monitorowany.
Kto obsikuje dworce?
Jak długo budynek będzie czysty i pachnący? - Pytanie o kulturę pasażerów jest ważne, przecież to nie ja obsikuję dworce - odparowuje Jacek Prześluga, prezes spółki Dworzec Polski i dodaje, że kluczową sprawą są pieniądze. - Przewoźnicy nie kwapią się do tego, by płacić za przestrzeń publiczną, z chlubnym wyjątkiem Kolei Mazowiekich, które partycypują w kosztach - dodaje Prześluga.
Gruntowny remont trwa w części dalekobieżnej dworca Warszawa Wschodnia (od ulicy Kijowskiej). Zakończone zostały już prace murowe i żelbetowe. Dobiegają też końca prace nad zadaszeniem całego obiektu. Rozpoczęto montowanie elewacji, zabezpieczeń przeciwpożarowych, posadzek, ścian i sufitów. Instalowane są łącza sanitarne i elektryczne, windy i wentylacja na dachu.
Będzie San Francisco
- Na części dalekobieżnej na razie jest ściernisko, ale za rok będzie San Francisco. Zaawansowanie prac jest olbrzymie - informuje prezes Dworca Polskiego - Myślę, że jesienią hala dworcowa będzie miała nowa elewacje, będzie przeszkolona, tak by można było do końca wiosny prowadzić prace w zamkniętym budynku i oddać go w kwietniu 2012 roku - zapowiada Jacek Prześluga.
Po zakończeniu prac powiększy się powierzchnia z kasami i przechowalnią bagażu. - Część ogólnodostepna będzie czynna całą dobę, reszta hali mobilną, szklaną ścianką będzie zamykana na noc - tłumaczyl Wojciech Szpotowicz, kierownik kontraktu.
We wschodnim skrzydle zlokalizowana będą gastronomia. Skrzydło zachodnie zawierać będzie pomieszczenia przeznaczone na funkcje usługowe. Na poziomie antresoli znajdzie się centrum obsługi klienta VIP. Koszt całości prac to 31 mln zł.
Marcin Gula, Piotr Bakalarski