Jest data - 1 czerwca pierwsi pasażerowie dojadą na Lotnisko Chopina pociągiem. Łącznica, która miała być otwarta jesienią 2011 roku, będzie gotowa na tydzień przed meczem otwarcia Mistrzostw Europy w piłce nożnej.
O terminie otwarcia stacji i 2-kilometrowego tunelu kolejowego łączącego lotnisko z miastem poinformowała dziś Katarzyna Ziarkowska z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe.
Rzutem na taśmę
- Budowa jest w końcowej fazie realizacji. W tej chwili prowadzone są odbiory techniczne - powiedziała na konferencji prasowej Ziarkowska.
Dzięki temu połączeniu, z centrum miasta na lotnisko dojechać będzie można w ciągu 20 minut. Pociągi SKM i Kolei Mazowieckich mają kursować co 10 minut.
Ziarkowska przypomniała, że budowę łącznicy zaplanowano na lata 2007-2013, a roboty budowlane na lata 2009-2012. Inwestycja rozpoczęła się od modernizacji ponad ośmiokilometrowego odcinka torów między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie, w trakcie której powstały dwa nowe przystanki: Warszawa Aleje Jerozolimskie i Warszawa Żwirki i Wigury.
Jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że kolejarze mogą się nie wyrobić. Byłaby to największa wpadka w stołecznych inwestycjach szykowanych na Euro 2012. Teraz wszystko wskazuje, że kolejarze wyrobią się dosłownie w ostatniej chwili.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 366 mln zł brutto. 96 procent tej kwoty to dofinansowanie ze środków unijnych.
Wszysko przez srogą zimę
Prace związane z budową trwają od kilku lat. Według pierwszych planów, miał on być ukończony już w 2005 roku. Opóźnienie było spowodowane przez czeską spółkę Sudop, która przygotowywała projekt tunelu, którym przebiegną tory. Przygotowanie projektu miało zająć sześć miesięcy, a ciągnęło się dwa lata. W końcu PKP PLK odebrały firmie to zlecenie. W październiku 2009 r. kolejarze podpisywali umowę z konsorcjum, którego liderem jest spółka Bilfinger Berger. Zapowiadano, że pierwsze pociągi pojadą na lotnisko jesienią 2011 r. W maju 2011 r. prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański mówił, że pasażerowie skorzystają z połączenia w grudniu. Jednak prace przeciągnęły się jeszcze bardziej. Zdaniem PLK, wszystko przez zanieczyszczeń gruntów wymagających utylizacji, niezinwentaryzowane podziemne obiekty i ostrą zimę.
Z myślą o połączeniu z lotniskiem Szybka Kolej Miejska kupiła 13 nowoczesnych pociągów, które mogą na raz zabrać około tysiąca pasażerów.
PAP/roody