"Wjazd składów typu "push-pull" torami linii średnicowej przeznaczonymi dla ruchu pasażerskiego umożliwiły prace w tunelu, wykonane w 2012 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Roboty realizowane były w nocy, bez utrudnień dla ruchu pociągów" – poinformowały Koleje Mazowieckie.
Po badaniach i ekspertyzach
Wykonano izolację stropu i regulację sieci trakcyjnej, dzięki czemu pociągi teraz pociągi mieszczą się w tunelu. Jak zapewniają kolejarze, prace były poprzedzone badaniami i ekspertyzą naukowców z Politechniki Łódzkiej.
Modernizacja średnicowego tunelu podmiejskiego pozwala KM na wykorzystanie pociągów „Push-pull” na innych połączeniach. Zmiana dotyczą kursów poza godzinami szczytu, na liniach do Skierniewic, Radomia, Skarżyska Kamiennej, Dęblina, Żyrardowa oraz Łowicza. W nowym zestawieniu kursuje: 8 pociągów codziennych, 12 pociągów w C (sobota, niedziela i święta), 4 pociągi w D (od poniedziałku do piątku) oraz 2 pociągi w niedziele i 2 pociągi w soboty.
Za wysokie wagony
Sprawa nowoczesnych pociągów, które nie mieszczą się w warszawskim tunelu średnicowym, stała się głośna w lecie 2008 r. Okazało się, że należące do przewoźnika piętrowe wagony są za wysokie, by przejechać wyremontowanym niedługo wcześniej tunelem na linii średnicowej. Zwracano uwagę, że płyta stanowiąca podstawę tunelu i jego element konstrukcyjny zabezpieczający go przed zawaleniem popękała, a ponieważ nie można było jej wymienić, to kolejarze wylali na nią nową warstwę betonu. Żeby pociągi zmieściły się w tunelu, potrzeba było dodatkowych prac.
ran//ec
Źródło zdjęcia głównego: Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl