Pierwszy przejazd zaczął się około południa, na Kabatach. Wzięła w nim udział Hanna Gronkiewicz-Waltz i zaproszeni dziennikarze. Nie był to jednak przejazd wyłącznie dla mediów - już na pierwszej stacji do pociągu zaczęłi wsiadać pasażerowie.
– Na początku na tory trafiły dwa skałady i będą to normalne kursy rozkładowe. Każdy może przejechać się inspiro – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik metra warszawskiego.
Pod koniec września Urząd Transportu Kolejowego wydał odpowiednie świadectwa, które otworzyły drzwi do wpuszczenia wyprodukowanych przez Siemensa pociągów na tory.
Najnowocześniejsze w Europie
Inspiro tuż przed startem
Nowe pociągi wyróżnia brak podziału na wagony. Pasażerowie mogą przejść 120 metrów od początku do końca składu.
Pociąg jest też wyposażony w system automatycznej regulacji wentylacji, który dostosowuje się do liczby pasażerów, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie osobom niepełnosprawnym oraz dodatkowe wyświetlacze z informacjami dla pasażerów i monitoring.
Według warszawskiego ratusza są to w tej chwili najnowocześniejsze pociągi metra w Europie.
35 pociągów dla metra
Na razie w stolicy jest ich dziewięć. W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych pociągów. 20 składów będzie kursować na II linii metra, pozostałe na I linii. Wartość podpisanej w lutym 2011 r. umowy to 1 mld 69 mln zł netto.
Pierwsi pasażerowie jeżdżą już inspiro
Tak wyglądają nowe wagony:
Jerzy Lejk opowiada o nowych pociągach