Pierwsi warszawiacy jechali już inspiro

Inspiro przewiózł pierwszych pasażerów
Źródło: Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W niedzielę na torach warszawskiego metra pojawiły się dwa pierwsze składy inspiro. Pierwsi pasażerowie mieli już okazję się nimi przejechać.

Pierwszy przejazd zaczął się około południa, na Kabatach. Wzięła w nim udział Hanna Gronkiewicz-Waltz i zaproszeni dziennikarze. Nie był to jednak przejazd wyłącznie dla mediów - już na pierwszej stacji do pociągu zaczęłi wsiadać pasażerowie.

– Na początku na tory trafiły dwa skałady i będą to normalne kursy rozkładowe. Każdy może przejechać się inspiro – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik metra warszawskiego.

Pod koniec września Urząd Transportu Kolejowego wydał odpowiednie świadectwa, które otworzyły drzwi do wpuszczenia wyprodukowanych przez Siemensa pociągów na tory.

Najnowocześniejsze w Europie

Inspiro tuż przed startem

Nowe pociągi wyróżnia brak podziału na wagony. Pasażerowie mogą przejść 120 metrów od początku do końca składu.

Pociąg jest też wyposażony w system automatycznej regulacji wentylacji, który dostosowuje się do liczby pasażerów, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie osobom niepełnosprawnym oraz dodatkowe wyświetlacze z informacjami dla pasażerów i monitoring.

Według warszawskiego ratusza są to w tej chwili najnowocześniejsze pociągi metra w Europie.

35 pociągów dla metra

Pierwszy pociąg Inspiro przyjechał do Warszawy w grudniu zeszłego roku, kolejny w kwietniu tego roku.

Na razie w stolicy jest ich dziewięć. W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych pociągów. 20 składów będzie kursować na II linii metra, pozostałe na I linii. Wartość podpisanej w lutym 2011 r. umowy to 1 mld 69 mln zł netto.

Pierwsi pasażerowie jeżdżą już inspiro

Tak wyglądają nowe wagony:

Jerzy Lejk opowiada o nowych pociągach

Czytaj także: