Po miesiącach kłopotów z homologacją i tysiącach kilometrach przejechanych w czasie testów, Pendolino zaczęło swój pierwszy regularny kurs. O godz. 6.35 rano jeden ze składów wyjechał z Warszawy do Krakowa. Wcześniej, o godz. 6.05, jeden z pociągów wyruszył w odwrotną stronę. Tłoku nie było.
Pociąg będzie woził pasażerów między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami, jak też Wrocławiem. Czas podróży z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie ok. dwie i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia 3 godz. 40 minut.
Ceny biletów na podróż Pendolino zaczynają się od 49 zł. Ale po wyczerpaniu puli najtańszych biletów pasażerowie będą musieli zapłacić więcej. Co ważne, biletu nie można kupić biletu u konduktora, a jazda bez biletu wiąże się z naliczeniem przez przewoźnika kary w wysokości 650 zł.
Pociągi Premium, czyli Pendolino oferują dwie klasy: pierwszą i drugą. Na pokładzie znajdują się łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej.
CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O PENDOLINO, ZANIM WSIĄDZIESZ?Kłopoty i porozumienieIntercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. W maju tego roku minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją. Z powodu opóźnienia firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.Ostatecznie PKP Intercity zawarło w tej sprawie porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Pokazowy przejazd Pendolino. Zobacz, jak wygląda w środkumtom