System parkingów Parkuj i Jedź ma objąć ponad 20 lokalizacji. W tej chwili jest ich tylko 7. Gdzie powstaną kolejne? W odpowiedzi na to pytanie ma pomóc najnowsza ekspertyza wykonana na zlecenie miasta, która określa inwestycyjne priorytety na lata 2014-18. Niestety, można się z niej dowiedzieć nie tylko gdzie nowe parkingi mogą powstać, ale również tego, gdzie - przez urzędnicze niedopatrzenia - na pewno nie powstaną.
Outlet zamiast przesiadki
Tak jest m.in. przy ul. Annopol. Miał tu powstać duży parking dla kierowców podróżujących z Białołęki do centrum. W 2009 roku urzędnicy wydali jednak pozwolenie na budowę odzieżowego centrum handlowego Factory.
Nieaktualnych dokumentów w planowaniu systemu Parkuj i Jedź było jednak więcej. Jako jeden z możliwych do realizacji był wymieniany parking przy stacji WKD Raków mimo, że w 2007 roku - decyzją prezydent miasta - wydano pozwolenie na budowę magazynów w tym samym miejscu.
Nowe propozycje
Eksperci z firmy Sener przygotowali też propozycje nowych lokalizacji, które mają znacząco poprawić możliwość przesiadania się z samochodów do komunikacji miejskiej. W latach 2014-18 mogłyby powstać m.in. parkingi w Alejach Jerozolimskich, przy stacji WKD na 450 miejsc oraz podziemny garaż na 400 miejsc na Kabatach. - Są to jedynie rekomendacje autorskie. Decyzja o ostatecznym wyborze lokalizacji zostanie wypracowana w najbliższych 2 - 3 latach - zaznacza jednak Leszek Cisło z miejskiego biura drogownictwa i komunikacji.
Osiem parkingów za 100 milionów
Ostatecznie Sener zarekomendował budowę ośmiu nowych parkingów: Kabaty (400 miejsc), Winnica (470), Jeziorki (100), Falenica (160), Żerań (200), Górczewska (400), Dawidy (80), Al. Jerozolimskie (450). Inwestycje, wg. wstępnych szacunków, mogłaby kosztować w sumie prawie 100 mln zł.
Maciej Czerskiroody
Źródło zdjęcia głównego: | TVN24, tvn24.pl, Kontakt 24, TVN24