Obwodnica Góry Kalwarii na rządowej liście. Przetarg w tym roku?

Przyszła obwodnica Góry Kalwarii
Przyszła obwodnica Góry Kalwarii
Źródło: targeo.pl

Jeszcze w tym roku mogą zostać uruchomione przetargi na obwodnice miast finansowane z perspektywy UE 2014-20 o łącznej wartości 4,7 mld zł - wynika z załącznika nr 6 do projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Na tej liście jest m.in. obwodnica Góry Kalwarii.

Załącznik zawiera 11 obwodnic miast, których łączna długość to 140,2 km. Szacowane wydatki na realizację tych projektów w 2014 r. mają wynieść 585,2 mln zł, a w 2015 r. 1,87 mld zł.

Projektami o najwyższej wartości mają być: obwodnica Olsztyna (1,42 mld zł), obwodnica Inowrocławia (495,1 mln zł), obwodnica Nysy (467,9 mln zł), obwodnica Góry Kalwarii (437,8 mln zł), obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego (345,3 mln zł).

Projekt uchwały w sprawie zmiany Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 znajduje się obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych.

- Jak tylko zapadnie ostateczna decyzja zapewniająca finansowanie budowy obwodnicy Góry Kalwarii, ogłosimy przetarg- zapewnia Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

Kontynuacja realizacji inwestycji drogowych

- W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 planowana jest kontynuacja realizacji inwestycji drogowych na drogach szybkiego ruchu, których celem będzie budowa spójnej sieci drogowej, jak również budowa obwodnic miejscowości. Aby zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych, należy umożliwić Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uruchomienie postępowań przetargowych w 2013 r., co umożliwi rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE - napisano w uzasadnieniu do projektu uchwały.

Na realizację ww. zadań konieczne będzie zabezpieczenie kwoty 4,7 mld zł. Środki pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE - napisano w uzasadnieniu.

Obwodnica Góry Kalwarii

Jak informuje GDDKiA, obwodnica Góry Kalwarii planowana jest w ciągu drogi krajowej nr 50 i 79. Według projektu droga będzie miała po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 z 5 m pasem dzielącym.

Dostęp do obwodnicy będzie możliwy tylko w węzłach: Kąty, Marianki i Stadion. Wybudowanych zostanie (w ciągu planowanej trasy) dziesięć wiaduktów, jedno tunelowe przejście dla pieszych (ul. Leśna) oraz 600 m estakady nad obszarami Doliny Środkowej Wisły.

W ramach inwestycji powstanie 5,1 km ekranów akustycznych, system odwodnienia drogi, przejście dla zwierząt, przepusty dla płazów a także posadzona zostanie zieleń.

PAP/su

Czytaj także: