Jest porozumienie o współpracy przy poszerzeniu autostrady A2 i budowie kontrowersyjnej obwodnicy

Warianty nowej obwodnicy Warszawy

Warianty nowej obwodnicy Warszawy
CPK jako integrator infrastruktury
Źródło: TVN24

Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali w środę porozumienie. Dotyczy poszerzenia autostrady A2 z Warszawy do Łodzi oraz budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawy.

Obie instytucje będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy. Ścisła współpraca ma pomóc w podejmowaniu optymalnych decyzji inwestycyjnych. Najważniejsze z nich są związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) - to właśnie poszerzenie autostrady A2 między Warszawą a Łodzią oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.

"Polska potrzebuje spójnego systemu"

- Inwestycje to gra zespołowa. Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak wynika z rządowej koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji CPK, wśród planowanych przedsięwzięć związanych z powstaniem nowego portu przesiadkowego znajduje się rozbudowa sieci tras ekspresowych i autostrad.

- CPK jako międzynarodowy węzeł komunikacyjny będzie wymagał dostosowania spójnego komponentu drogowego. Polska potrzebuje spójnego systemu komunikacyjnego, a rolą GDDKiA jest tworzenie spójności połączeń drogowych i szukanie nowych rozwiązań – podkreślił p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Plany rządu

Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego "Solidarność" będzie już poszerzona autostrada A2 na odcinku: Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granicy Warszawy. Na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.

GDDKiA będzie też odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, czyli tak zwanego ringu autostradowego w odległości około 40-50 km od stolicy. Na obwodnicę ma się składać: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2 oraz trasa ekspresowa S50, która połączy teren północnego Mazowsza z nowym lotniskiem centralnym. Inwestycja pozwoli na przejęcie ruchu tranzytowego i odciążenie układu drogowego w rejonie Warszawy.

Kolejnym elementem planów związanych z CPK jest też trasa ekspresowa S10 w kierunku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem. Od 10 lutego do 10 marca spółka CPK prowadziła konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL).

Kontrowersyjna inwestycja

Przedstawione w SSL warianty autostrady wzbudziły niepokój i protesty mieszkańców gmin sąsiadujących z planowaną autostradą. Wyrysowane na mapie warianty bowiem przechodzą między innymi przez centralne części wsi, parki krajobrazowe oraz chronione bagna.

Co prawda zarówno przedstawiciele CPK, jak i GDDKiA zapewniają, że zaproponowane przebiegi nie są ostateczne. Jak już pisalśmy, o planach nie wiedzieli przedstawiciele władz samorządowych.

Planowany na terenie gmin Baranów, Teresin, i Wiskitki CPK - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo około 100 milionów. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Warianty nowej obwodnicy Warszawy
Warianty nowej obwodnicy Warszawy
Źródło: CPK / Google Maps / tvn24.pl
Czytaj także: