Nowa Świętokrzyska: "przyjazna dla pieszych, nie dla kierowców"

Wraz z budową II linii metra powraca dyskusja o wyglądzie Świętokrzyskiej. Zamknięcie ulicy może być szansą na jej modernizację - pisaliśmy o tym już w zeszłym roku. Teraz Ratusz zapowiedział konkurs na projekt. - Świętokrzyska bardziej przyjazdna dla pieszych, mniej dla kierowców - deklaruje w "Gazecie Stołecznej" wiceprezydent Warszawy.

Najpierw ma być kompromis. Ratusz znów wpuści samochody na Świętokrzyską, ale priorytet będą miały autobusy, rowerzyści i piesi. Jak dokładnie będzie wyglądała ulica? - Odpowiedź ma przynieść konkurs, który chcemy ogłosić po wakacjach - powiedział "Gazecie" wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. Przebudowa ma się rozpocząć w 2013 roku i zakończyć wraz z otwarciem II linii metra.

Zbyt ważna, żeby zamknąć

Miasto planuje za jakiś czas pójść jeszcze dalej. Świętokrzyska ma być podobna do Nowego Światu i Krakowskiego Przedmieścia: tylko dla komunikacji, pieszych i rowerów - takie założenie zapisano w strategii rozwoju systemu transportowego miasta- przypomina "Stołeczna".Na razie jednak to nierealne. Nie ma obwodnicy, więc Świętokrzyska/Tamka to ważne połączenie między Śródmieściem a Pragą.Dlatego nikt z tej ulicy samochodów nie chce wyrzucać.Na razie.

Projektowali Świętokrzyską

Pojęcie o tym, jak będzie wyglądać po modernizacji, mogą dać nam projekty, zrealizowane na warszatatach Forum Rozwoju Warszawy. Informowaliśmy o nich na tvnwarszawa.pl w zeszłym roku.Chodzi przede wszystkim o odcinek między Nowym Światem, a Marszałkowską. To był przed zamknięciem na czas budowy metra wielki, betonowy parking i szeroka arteria. Tą wielkomiejską ulicą po jednej stronie trudno było przejść, a po drugiej spacerowało się między samochodami.

Zdaniem FRW, ulica powinna zostać przede wszystkim uporządkowana. Po obu stronach jezdni powinny się pojawić szpalery drzew. Na szerokim chodniku znalazłoby się miejsce dla kawiarnianych ogródków. FRW proponuje też bardziej kontrowersyjne zmiany - spowolnienie ruchu i zwężenie jezdni do dwóch pasów w każdą stronę. Przy czym zewnętrzne pasy przeznaczone byłyby dla autobusów i rowerzystów. Miałyby się też pojawić dodatkowe przystanki autobusowe na wysokości placu Powstańców Warszawy, który też ma być rewitalizowany po zakończeniu budowy metra.

Mieszkańcy już wtedy protestowali. Oficjalnie wypowiedzieć się będą mogli, kiedy projekt planu miejscowego będzie wyłożony do publicznej wiadomości.

Zobacz projekty, które powstały w ramach warsztatów FRW.

Zobacz też portal Nowa Świętokrzyska

Jak powinna wyglądać Świętokrzyska po zmianach? Zachęcamy do dyskusji na forum. Piszcie też na warszawa@tvn.pl lub umieszczajcie swoje komentarze na portalu Kontakt24.

mz

Czytaj także: