Na początku września jeden z internautów poinformował jednak organizatorów, że głosy, na projekt "Warszawskie Słoiki" oddawane w jednym z serwisów społecznościowych były kupione. Wtedy też organizator zapowiedział, że wyda oficjalne stanowisko w tej sprawie.
Złamana zasada fair play
- Weryfikowaliśmy je i okazało się, że 1900 głosów jest nieważnych, dlatego je odjęliśmy - tłumaczy Witold Urbanowicz z Muzeum Neonów.
- My nie odnosiliśmy się do kupowania "lajków". Chodzi o głosy, które zostały oddane wielokrotnie z tych samych numerów IP, zlokalizowanych w Azji, w krótkim odstępie czasowym. Nie wszystko da się wpisać do regulaminu. Dla nas jest jasne, że taki sposób głosowania jest niezgodny z duchem konkursu - tłumaczy.
"Organizator nie był przychylny"
Decyzję organizatorów komentuje jeden z autorów projektu Karol Murlak. - Od początku organizator konkursu nie był przychylny wobec naszej pracy. Zależało mu na tym, aby nasz projekt nie wygrał - mówi.
Jak dodaje, muzeum skontaktowało się z autorami ostatni raz w lipcu. – Dostaliśmy pismo, w którym organizator konkursu próbował nas zmusić do wycofania się z niego i przyznania się do winy.
Muzeum zapewnia jednak, że od początku zakładało, że zrealizuje neon zwycięski. - Zdajemy sobie sprawę, że projekty kulturalne mogą budzić kontrowersje. Odjęcie głosów wynika tylko i wyłącznie z nieprawidłowości w ich zbieraniu - tłumaczy Urbanowicz.
Murlak zapewnia, że skontaktuje się w tej sprawie z prawnikami. - To nie chodzi już o sam konkurs, ale o nasze dobre imię - wyjaśnia.
Kontrowersje wokół neonu
Neon 'Warszawskie Słoiki" od początku budził wiele kontrowersji. Praca nawiązuje do potocznego nazywania przyjezdnych do Warszawy osób. Ma ono jednak wydźwięk pejoratywny.
O projekcie dyskutowano również w mediach.
- Chodziło o pokazanie, że my rodowici jesteśmy otwarci na przyjezdnych, chętnie wymieniamy doświadczenia, tworzymy ten koktajl i energię - powiedziała.
"Miło Cię widzieć"
W związku z zabraniem głosów projektowi "Warszawskie Słoiki" neon spadł na trzecie miejsce.
Pierwsze zajął projekt "Miło Cię widzieć" Mariusza Lewczyka, który zawiśnie na moście Gdańskim, drugie "+48 22" grupy projektowej LINIAPROSTA.
W sumie w konkursie oddano 14 tysięcy głosów.
Rozmowa z maja z autorami neonu "Warszawskie słoiki".
Słoiki symbolem Warszawy
su/roody